Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Morze Bałtyckie kluczem do bezpieczeństwa energetycznego Polski

Morze Bałtyckie odgrywa dla Polski fundamentalną rolę w zakresie gospodarczym, a niedługo również energetycznym. Napięta sytuacja geopolityczna rodzi pytania o bezpieczeństwo planów rozwoju polskiego wybrzeża - wskazuje raport Opportunity.

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke
2024/06/10
w Bezpieczeństwo
Terminal paliw płynnych, fot. Port Gdańsk, Tomasz Dresler

Terminal paliw płynnych, fot. Port Gdańsk, Tomasz Dresler

Share on FacebookShare on Twitter

Porty i stabilna infrastruktura

Jak wskazuje dr Konrad Popławski w raporcie Opportunity Institute for Foreign Affairs “Czy morze pomoże? Bałtyk a bezpieczeństwo energetyczne Polski”, w ostatnich latach nastąpił intensywny rozwój handlu morskiego, który ze względu na niższe koszta i większe możliwości przesyłu stał się preferowaną formą transportu kluczowych dla gospodarki zasobów – w tym zasobów energetycznych, takich jak węgiel, koks, LNG czy ropa naftowa.

Ekspert zaznacza, że w tym kontekście (oraz w świetle geopolitycznych napięć, takich jak wojna w Ukrainie czy między Izraelem a Hamasem) coraz większą wagę zaczną odgrywać porty oraz rozwój infrastruktury z nimi związany. W latach 2013-2022 polskie porty zanotowały intensywny rozwój, dwukrotnie zwiększając wielkość przeładunków. Dr Popławski podkreśla, że wzrosty wynikały w dużej mierze “ze znacznych inwestycji państwa w politykę energetyczną”, a rozwój nafto- i gazoportów stał się również skutecznym zabezpieczeniem przed rosyjskim szantażem energetycznym.

Obecne wyniki gospodarcze i plany rozwoju polskich portów rzucają optymistyczne światło na przyszłość tego typu inwestycji. Przykładem może być uruchomienie nowego stanowiska przeładunku ropy w Gdańsku czy terminala instalacyjnego T5 dla morskich farm wiatrowych w 2026 roku. Dr Popławski podkreśla, że rola portów będzie “nieodzowna w dywersyfikacji handlowej Europy Środkowej”, szczególnie dla Czech, Słowacji czy Węgier. Właśnie tutaj pomocne mogą się okazać polskie porty. 

W raporcie zaznaczono, że podstawowym wyzwaniem będzie “budowa infrastruktury dostępowej, połączeń kolejowych i rozszerzanie ich zaplecza na rynki państw Europy Środkowej i Ukrainy”. Dlatego bardzo ważne stanie się przyspieszenie prac nad infrastrukturą kolejową północ-południe. Szansą na inwestycje jest porozumienie z Czechami w sprawie rozbudowy projektu Strok 2 oraz farmy wiatrowe offshore, zwiększające produkcję OZE w Polsce. 

Zielony Bałtyk

W kolejnej części raportu Zuzanna Nowak i Magdalena Maj omawiają zasoby energetyczne Bałtyku, wskazując, że o ile pokłady węglowodorów są ograniczone, o tyle morze jest istotnym szlakiem transportowym dla gazu (przez wiele gazociągów, m.in. Balticconnector czy Baltic Pipe), LNG (terminale w Świnoujściu i Kłajpedzie) czy ropy naftowej (naftoport Grupy PERN). 

Autorki zaznaczają jednocześnie, że sieci połączeń na Bałtyku są ważne z punktu widzenia zielonej transformacji – choćby rozwój połączeń elektroenergetycznych w ramach rozwoju europejskiego wspólnego rynku energii elektrycznej (np. NordBalt czy SwePol), dzięki czemu możliwe będzie odłączenie się państw bałtyckich od rosyjskiej sieci energetycznej do 2025 roku. 

Dodatkowo, w raporcie wskazano, że Morze Bałtyckie posiada potencjał 93 GW morskiej energetyki wiatrowej, z czego – zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej – potencjał Polski wynosi 33 GW, co pozwoliłoby na pokrycie 60 procent zapotrzebowania na energię elektryczną nad Wisłą. Wynika to z płytkości morza i niskich fal. Dodatkową zaletą jest możliwość rozwoju infrastruktury wodorowej (współpracującej z wiatrakami) oraz CCS (wychwytującej i składującej dwutlenek węgla).

Rozbudowa międzypaństwowej infrastruktury energetycznej wymaga zacieśniania współpracy z krajami sąsiedzkimi – w formach bilateralnych, międzynarodowych, na poziomie samorządowym i rządowym, koordynacji między spółkami Skarbu Państwa i zagranicznymi partnerami. Tymczasem, jak podkreślają Nowak i Maj, obecne dokumenty polityczne Polski w tym zakresie podkreślają wagę budowy poszczególnych instalacji energetycznych na morzu bądź wybrzeżu, jednak pozbawione są “szerszej, zaktualizowanej strategicznej wizji”. Zaznaczono, że bezpieczeństwo energetyczne w Polsce zapewniają spółki Skarbu Państwa.

“Wobec aktualnej zależności energetycznej Polski od Bałtyku kształtującej się na poziomie około 40 procent i – zgodnie z prognozami – potencjalnie mającej osiągnąć około 60 procent w 2040 roku należy przeprowadzić pogłębioną refleksję o akceptowalnym stopniu zależności energetycznej Polski od Bałtyku wobec planów rozwoju infrastruktury energetycznej na wybrzeżu i wodach morskich oraz z uwzględnieniem potencjalnych zagrożeń ze strony Rosji” – dodają autorki.

Obszar szczególnej ochrony

Jak zaznacza kmdr por. dr hab. Rafał Miętkieiwcz, Bałtyk jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków morskiej energetyki wiatrowej, stanowi także ważny szlak transportowy dla surowców energetycznych. Obszar ten nierozerwalnie związany będzie z polskim bezpieczeństwem energetycznym, a od rozpoczęcia pełnoskalowej wojny w Ukrainie polskie porty zanotowały wzmożone przeładunki paliw płynnych, zboża oraz węgla i koksu.

Jak podkreślono w raporcie, istniejąca infrastruktura narażona jest na rozmaite uszkodzenia (zidentyfikowano siedem stref krytycznych usytuowanych wzdłuż trasy przebiegu gazociągu Baltic Pipe, wynikających z nasilenia ruchu morskiego), przede wszystkim natury technicznej i mechanicznej. Jednocześnie w ubiegłym roku zaobserwowano serię tajemniczych zdarzeń związanych z uszkodzeniami Balticconnectora czy SWEPOL Link. 

Kmdr Miętkiewicz zaznacza, że w związku z przystąpieniem Szwecji i Finlandii do NATO, a także w wyniku obserwowanych napięć geopolitycznych, Bałtyk może stać się dla Rosji polem do testowania jedności Sojuszu Północnoatlantyckiego. Odpowiedzią na poszerzenie Sojuszu stanie się militaryzacja regionu i zwiększenie obecności wojskowej Rosjan.

Dodatkowo, morze to nadal pełni istotną rolę w polityce Kremla i pozostaje “ważną arterią eksportu ropy naftowej z portów bałtyckich przy wykorzystaniu tzw. floty widmo, która stwarza realne zagrożenie dla ekosystemu oraz wykorzystywana jest do kreowania zagrożeń hybrydowych” – dodaje kmdr Miętkiewicz. Wynika to przede wszystkim z tego, że porty Obwodu Królewieckiego są jedynymi rosyjskimi portami, które nie zamarzają przez cały rok. 

Jak zaznacza ekspert, odpowiedzią na zagrożenia bezpieczeństwa powinna być: “dalsza konsolidacja działań w ramach współpracy państw „bałtyckiej wspólnoty wartości i interesów narodowych”, na poziomie służb, ze szczególnym uwzględnieniem sił morskich”. Stała obecność sił okrętowych reprezentujących państwa członkowskie NATO również jest niezbędna. 

Źródło: Opportunity Institute for Foreign Affairs

Rewizja granic na Bałtyku: gra Rosji czy realne zagrożenie?
  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke

    Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunkach Zarządzanie (specjalność: Marketing) oraz Globalny biznes, finanse i zarządzanie (specjalność: Energia na rynku globalnym). Uczestniczka wymiany studenckiej Erasmus+ na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium. Project manager w International Public Affairs Academy. Kluczowe zainteresowania obejmują energetykę, stosunki międzynarodowe oraz komunikację.

    View all posts

Tagi: BezpieczeństwoEnergetykaMorze BałtyckiePolska
Poprzedni artykuł

Wywiad Ukrainy: Zniszczyliśmy najnowszy rosyjski myśliwiec Su-57

Następny artykuł

Eurowybory: Koalicja Obywatelska 37,06 procent głosów, Prawo i Sprawiedliwość 36,16 procent

Następny artykuł
Parlament Europejski fot. Polskie Radio PIK

Eurowybory: Koalicja Obywatelska 37,06 procent głosów, Prawo i Sprawiedliwość 36,16 procent

Najpopularniejsze

  • Rosja intensyfikuje zakłócanie sygnału GPS nad Bałtykiem

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Francuskie „Młoty” zaczęły spadać na Rosjan (WIDEO)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Czy Izrael stosuje adekwatne środki w wojnie z Hamasem? 22 tys. zabitych w Gazie

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Atak na amerykańską bazę w Iraku z polskimi żołnierzami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Finowie aresztowali rosyjskiego zbrodniarza. Ukraina chce jego ekstradycji

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności