Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Jakie będą ceny energii elektrycznej w 2024 roku – czy potrzebne jest dalsze mrożenie?

Po ponad sześciu miesiącach obowiązywania przepisów regulujących rynek energii elektrycznej (EE) w Polsce, analitycy Instytutu Jagiellońskiego (IJ) przyglądają się cenom dla odbiorców końcowych oraz – w kontekście niedawnego raportu Komisji Europejskiej – potrzebie dalszego utrzymywania obecnych nadzwyczajnych środków interwencyjnych.

  • Redakcja
    Redakcja
2023/08/29
w Energia i Klimat, Jagielloński Research
Share on FacebookShare on Twitter

Tytułem wprowadzenia

Szoki cenowe na europejskich rynkach paliw w 2022 roku (Rys. 1) wynikające z agresji Rosji na Ukrainę przełożyły się na rekordowo wysokie poziomy hurtowych cen energii elektrycznej w wielu krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce (Rys. 2). W okresie najwyższych cen w 2022 roku, gaz ziemny na rynku hurtowym spot w Polsce kosztował nawet 1.100 PLN/MWh, podczas gdy między początkiem 2019 oraz połową 2021 roku nie przekraczał 100 PLN/MWh. Węgiel kamienny w sierpniu 2022 roku wzrósł do ok. 380 USD/tonę, podczas gdy między początkiem 2019 oraz połową 2021 roku nie przekraczał 100 USD/tonę.

Rekordowo wysokie ceny paliw, uzupełniane przez utrzymujące się w trendzie wzrostowym ceny uprawnień do emisji CO2, zaowocowały w 2022 roku przekroczeniem w Polsce poziomu 1.200 PLN/MWh (ok. 250 EUR/MWh) przez ceny EE na hurtowym rynku spot. Ceny w Niemczech przekroczyły 450 EUR/MWh. Biorąc pod uwagę, że w latach 2017-2021 ceny EE w obu krajach nie przekraczały 75 EUR/MWh, absolutnie rekordowe ceny obserwowane w roku 2022 można – zwłaszcza przez pryzmat agresji militarnej Rosji na Ukrainę – uznać za zjawisko nadzwyczajne.

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom gwałtownych wzrostów nośników energii, kraje Wspólnoty przyjęły szereg rozwiązań prawnych regulujących rynki energii w celu ochrony odbiorców końcowych[1].

Krajowe rozwiązania z zakresu cen energii elektrycznej dla odbiorców końcowych uregulowane zostały przepisami Ustawy z 7 października 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, jak również Ustawy z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku.

Na mocy przepisów powyższych ustaw rozliczenia z odbiorcami końcowymi za EE zużytą w trakcie 2023 roku oparte są o:

  • „zamrożony” poziom cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych (GD) na poziomie cen z 2022 roku w ramach określonych limitów zużycia EE
  • maksymalny poziom cen EE dla GD (limit GD) po przekroczeniu wspomnianych ustawowych limitów zużycia
  • maksymalny poziom cen EE dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), jednostek samorządu terytorialnego (JST) i podmiotów świadczących usługi użyteczności publicznej (limit MŚP).

W przypadku GD regulowany maksymalny poziom ceny EE dla GD to 693 PLN/MWh, natomiast limit dla MŚP, JST i podmiotów wrażliwych to 785 PLN/MWh. Ustawodawca przewidział stosowanie powyższych cen maksymalnych na następujących zasadach:

  • rozliczenia z GD: od momentu przekroczenia limitów zużycia do 31 grudnia 2023 roku
  • rozliczenia z MŚP, JST i podmiotami użyteczności publicznej: od 24 lutego 2022 roku do 31 grudnia 2023 roku.

W dniu 10 lipca 2023 roku Rada Ministrów przyjęła projekt o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra klimatu i środowiska. Nowelizacja zakłada m.in. wprowadzenie wyższych limitów zużycia EE przy zamrożonych cenach dla GD, jak również obniżenie (od 1 października 2023 roku) ceny maksymalnej dla MŚP, JST i podmiotów użyteczności publicznej do poziomu 693 PLN/MWh.

Ceny EE dla odbiorców końcowych

Zebrane przez analityków IJ kwartalne dane obrazujące ceny EE dla odbiorców końcowych prezentuje Rys. 3. Ceny dla odbiorców końcowych zostały zestawione wraz z cenami rynku hurtowego EE dotyczącymi danego roku, jak również ze scharakteryzowanymi wcześniej limitami cen maksymalnych dla GD oraz MŚP, JST i podmiotów użyteczności publicznej.

Objaśnienia:

  • RDN: Cena Rynku Dnia Następnego (obrazująca rynek spot giełdy TGE)
  • BASE_M: cena rynku terminowego ustalona dla danego miesiąca w notowaniach miesiąca poprzedniego
  • BASE_Y: cena rynku terminowego ustalona dla danego roku w notowaniach roku poprzedniego
  • nN, NN+WN, SN: niskie napięcia (poniżej 1 kV), najwyższe napięcia (220 i 440 kV) + wysokie napięcie (110 kV), średnie napięcia (10 do 30 kV)
  • tpa – ceny dla odbiorców posiadających oddzielne umowy na sprzedaż i na dystrybucję EE (tzw. umowy TPA)
  • u.k. – ceny dla odbiorców posiadających tzw. umowy kompleksowe (tzn. jedna umowa pokrywająca sprzedaż EE oraz jej dystrybucję)
  • Najbardziej aktualne dane ARE w zakresie cen dla odbiorców końcowych dotyczą 1. kwartału 2023 roku

W przypadku cen dla GD zauważalna jest różnica między poziomami cen w umowach kompleksowych a cenach umów TPA. O ile ceny w umowach kompleksowych utrzymują się na stabilnym („zamrożonym”) poziomie, ceny umów TPA systematycznie rosną od 4. kwartału 2021 roku, osiągając w 1. kwartale 2023 roku poziom nieznacznie niższy niż limit ceny maksymalnej dla GD.

W przypadku pozostałych grup odbiorców końcowych dane zaprezentowane zostały według poziomów napięć, z czego odbiorcy typu MŚP, JST oraz podmiot użyteczności publicznej generalnie zawierają się w ramach napięć nN oraz SN.

O ile w przypadku klientów nN ceny umów kompleksowych pozostawały przez wiele kwartałów powyżej cen TPA, o tyle w 1. kwartale 2023 roku ceny umów kompleksowych spadły o ok. 38 procent względem poprzedniego kwartału, kształtując się na poziomie ok. 586 PLN/MWh (tj. o 21 procent niższym niż cena TPA). Ceny TPA dla klientów nN kontynuowały natomiast systematyczne wzrosty do poziomów bliskich limitowi ceny maksymalnej dla MŚP.

Ceny dla odbiorców SN oraz NN+WN (zarówno w umowach kompleksowych, jak w TPA) cechował bardzo podobny przebieg. W 1. kwartale 2023 roku ceny dla tych odbiorców oparły się o limit MŚP, za wyjątkiem cen TPA dla odbiorców NN+WN, które przekroczyły poziom limitu MŚP[1].

Analizując ceny EE dla odbiorców końcowych należy także wskazać, że są one wypadkową cen rynku terminowego (ustalanych na rok, kilka kwartałów, miesięcy lub tygodni przed dostawą i rozliczeniem EE), jak i wypadkową cen rynku spot.

Ceny hurtowe rynku spot kształtują się pod wpływem bieżącej sytuacji kosztowej w zakresie paliw, uprawnień do emisji CO2 oraz sytuacji technicznej w systemie elektroenergetycznym (np. wolumen ubytków mocy wytwórczych, poziom produkcji z odnawialnych źródeł energii, OZE).

Ceny rynku terminowego są po części pochodną bieżącej sytuacji rynku spot, ale również wynikową przewidywanych na dany okres (np. przyszły rok) cen paliw i CO2, a także możliwej sytuacji technicznej systemu.

Dlatego też, o ile ceny hurtowe spot w roku 2023 (ok. 620 PLN/MWh w 1. kwartale, ok. 520 PLN/MWh w 2. i 3. kwartale) wykazują silne tendencje spadkowe względem poziomów z roku 2022 (ok. 787 PLN/MWh jako średnia za 4 kwartały), o tyle roczne ceny terminowe na rok 2023 – ustalone podczas notowań w warunkach roku 2022 – prezentowały poziom rzędu 1.100 PLN/MWh.

Należy także wskazać, że aktualne (sierpień 2023 roku) notowania rocznych cen terminowych na lata 2024-2027 wykazują tendencję spadkową i znacząco niższe poziomy niż cena terminowa na rok 2023 (od 740 PLN/MWh na rok 2024 przez 630 PLN/MWh na rok 2025 do ok. 590-580 PLN/MWh odpowiednio na rok 2026 i 2027).

Warto również podkreślić, że znaczącej zmianie uległy wolumeny obrotu EE na rynku hurtowym w Polsce. Według danych TGE, obrót na rynku spot (RDN) w pierwszych siedmiu miesiącach 2023 roku wyniósł 32 TWh i był o 72 procent wyższy niż za analogiczny okres roku 2022. Podobne tendencje cechował obrót kontraktami miesięcznymi (BASE_M), gdzie wolumen za pierwsze siedem miesięcy 2023 roku wyniósł 7 TWh i był o 17 procent wyższy niż za analogiczny okres roku 2022. Odwrotna sytuacja cechowała obrót kontraktami rocznymi BASE_Y, gdzie wolumen za pierwsze siedem miesięcy 2023 roku wyniósł 18 TWh i był o 60 procent niższy niż za analogiczny okres roku 2022 (Rys. 4).

Czy przedłużenie stosowania obecnych środków interwencyjnych na rynku EE jest konieczne?

O ile wprowadzone środki regulacyjne w zakresie cen dla odbiorców końcowych znajdują uzasadnienie w przypadku zaistniałej w 2022 roku sytuacji nadzwyczajnej (agresja militarna Rosji na Ukrainę), o tyle powstaje pytanie co do zasadności ich utrzymywania w sytuacji obserwowanych w pierwszej połowie 2023 roku tendencji spadkowych na rynkach cen paliw oraz EE, a także spadków cen EE spodziewanych przez rynek w horyzoncie najbliższych lat (2024-2027).

Na podstawie obserwacji zachowań niektórych cen zaprezentowanych na Rys. 3 można wysnuć, że utrzymywanie cen regulowanych może rodzić ryzyko z obszaru psychologii rynku w postaci „przyklejenia” do poziomów maksymalnych nawet pomimo sygnałów spadkowych ze strony rynku spot czy rynku terminowego. W kontekście powyższego, warto wskazać na zidentyfikowane w ramach Rys. 4 przeniesienie obrotu hurtowego z obszaru kontraktów rocznych na taniejący rynek spot oraz miesięczny. O ile zjawisko to oznacza, że coraz więcej EE w hurcie jest obecnie handlowane po coraz niższych cenach względem limitów maksymalnych (por. Rys. 3), o tyle ceny dla odbiorców końcowych wykazujące w niektórych przypadkach tendencję do „przyklejenia” do limitów oznaczają, że odbiorcy są wyeksponowani na ceny wyższe niż wynikające z aktualnych sygnałów rynkowych. W efekcie dla tej części odbiorców końcowych, która zakupiła EE w ofertach o stałych cenach zbliżonych do limitów maksymalnych (tj. wyższych niż spadające obecnie ceny rynku spot) koszty EE mogą być wyższe nawet o ok. 265-285 PLN/MWh niż wynikałoby to z aktualnych poziomów cen spot.[1]

Dodatkowo, jak wskazuje niedawny (czerwiec 2023 roku) raport Komisji Europejskiej dotyczący przeglądu skuteczności zastosowanych nadzwyczajnych środków regulacyjnych oraz zasadności ich dalszego stosowania[2], informacje poddane ocenie Komisji oraz obecne (i przewidywane w normalnych okolicznościach przyszłych) uwarunkowania rynkowe w zakresie dostaw oraz cen EE w Unii Europejskiej nie dają powodu aby przedłużenie obowiązywania zastosowanych w 2022 roku środków regulacyjnych (redukcje popytu, limity cenowe dla rynku hurtowego oraz detalicznego EE) były dalej zasadne.

Komisja zwraca m.in. uwagę, iż zastosowane rozwiązania regulacyjne w zakresie cen rynku hurtowego (tj. cena maksymalna 180 EUR/MWh) przełożyły się na wzrost niepewności po stronie inwestorów w infrastrukturę elektroenergetyczną związaną z rozwojem kontraktów typu power purchase agreements (PPA)[3]. Raport stwierdza, że regulacja cen hurtowych EE w niektórych krajach członkowskich mogła wpłynąć negatywnie na zawieranie nowych kontraktów PPA przez producentów i odbiorców energii. Powyższe może spowolnić rozwój nowych źródeł energii, w tym zwłaszcza źródeł OZE (opartych o lokalne zasoby naturalne krajów członkowskich) dających potencjał zmniejszenia uzależnienia od importowanych paliw kopalnych. Według Komisji, potencjalne przedłużenie regulacji cen hurtowych wpłynie negatywnie na kluczowy cel reformy rynku energii(opisanej w tzw. electricity market design proposals z marca 2023 roku[4]) jakim jest rozwój kontraktów PPA oraz ich płynności.

Raport Komisji stwierdza także, że środki związane z regulacją cen detalicznych EE dla GD oraz MŚP (skutkujące de facto ustaleniem cen sprzedaży poniżej kosztów) są zabiegiem nadzwyczajnym o charakterze tymczasowym i przedłużenie jego obowiązywania – podobnie jak regulacji cen hurtowych – nie jest konieczne w obliczu aktualnych uwarunkowań rynkowych. Komisja podkreśla, iż kluczowymi wadami regulacji cen rynku detalicznego w postaci limitów cen maksymalnych jest brak zachęt dla odbiorców końcowych do stosowania zachowań i środków z zakresu efektowności energetycznej, jak również pogorszenie konkurencji na rynku detalicznym.

W obliczu powyższego, Komisja potwierdza w raporcie, że nie będzie proponować przedłużenia stosowania wyżej wymienionych nadzwyczajnych środków regulacji rynku EE, wskazując także, że pewne aspekty powyższych rozwiązań (m.in. możliwość tymczasowego stosowania limitów cen detalicznych w sytuacjach kryzysowych) zostały uwzględnione w proponowanych strukturalnych zmianach funkcjonowania rynku EE w dłuższym okresie.


[1] W przypadku MŚP, JST i podmiotów użyteczności publicznej jest to różnica między obecnymi poziomami cen spot (ok. 500-520 PLN/MWh) a limitem maksymalnym na poziomie 785 PLN/MWh.

[2] https://energy.ec.europa.eu/news/commission-report-emergency-energy-measures-facilitated-market-improvement-2023-06-05_en oraz https://energy.ec.europa.eu/system/files/2023-06/COM_2023_302_1_EN_ACT_part1_v2.pdf

[3] Kontrakty PPA to kontrakty sprzedaży EE nakierowane na zapewnienie długoterminowej stabilności ceny zarówno dla producenta, jak i konsumenta energii objętej tym kontraktem.

[4] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_1591


[1] Należy zaznaczyć, że w ramach odbiorców NN+WN w zasadzie nie ma podmiotów podlegających limitowi MŚP.


[1] www.bruegel.org/dataset/national-policies-shield-consumers-rising-energy-prices

  • Redakcja
    Redakcja

    View all posts

Tagi: Biznesceny energiiEnergetykaGospodarkaPolskatowarowa giełda energii
Poprzedni artykuł

Ile Rosji zostało rakiet? Ukraiński wywiad podaje liczby

Następny artykuł

Rozpoczęły się próby morskie największego patrolowca w historii MOSG

Następny artykuł
Jednostka patrolowa SG-301

Rozpoczęły się próby morskie największego patrolowca w historii MOSG

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

  • Rosja intensyfikuje zakłócanie sygnału GPS nad Bałtykiem

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Jak-52 nadal skutecznie zwalcza rosyjskie drony

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Finowie aresztowali rosyjskiego zbrodniarza. Ukraina chce jego ekstradycji

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Ilu ukraińskich żołnierzy zginęło na wojnie? – nowe wyliczenia

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rosyjska rafineria i baza paliwowa trafiona dronami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności