Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Gdzie znajdujemy się dzisiaj z budową CPK?

W perspektywie zmiany władzy nowy rząd stoi przed zagadnieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). W czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości, kiedy została podjęta decyzja o jego budowie, opozycja głosiła hasła o niepotrzebności projektu i jego megalomanii. Teraz dawna opozycja najprawdopodobniej stworzy koalicyjny rząd i stanie przed decyzją, co z projektem zrobić. Czy skończy się na audycie, pewnych zmianach w założeniach i kontynuowaniu projektu? Czy może jednak projekt zostanie zarzucony na rzecz pewnej alternatywy? Na te pytanie odpowiedź spróbuje znaleźć Szymon Wieczorek, redaktor polon.pl

  • Szymon Wieczorek
    Szymon Wieczorek
2023/12/01
w Gospodarka
freepik.com, użytkownik farknot

freepik.com, użytkownik farknot

Share on FacebookShare on Twitter

Zanim będzie można spróbować odpowiedzieć na powyższe pytania, należy określić założenia tego projektu. Według rządu, lotnisko ma znajdować się w miejscowości Stanisławów, w gminie Baranów, 37 km od centrum Warszawy. Pierwotny plan zakładał uruchomienie lotniska już w roku 2028. Lotnisko to w ramach pierwszego etapu ma obsługiwać 40 milionów pasażerów rocznie. Wraz ze wzrostem ruchu lotniczego, w horyzoncie 2060 roku przepustowość lotniska może zostać zwiększona do poziomu rzędu 65 milionów pasażerów. A gdyby i to miało w dalekiej perspektywie przestać wystarczać, ma być możliwa to rozbudowa do osiągnięcia przepustowości ok. 100 milionów pasażerów.

Projekt budowy lotniska zakłada koszt ok. 46 mld zł, z czego prawie 35 mld zł stanowi finansowanie dłużne. Do tej pory wiemy, że inwestorami prywatnymi projektu CPK zostali IFM i Vinci. Faktyczny koszt lotniska może okazać się jednak większy. Budowa lotniska i jego otwarcie również mogą się potencjalnie opóźnić.

Co skłoniło polskie władze do podjęcia tego projektu?

  • Ograniczenia lotniska Chopina – powierzchni, liczby lotów, liczby lotów nocnych, infrastruktury (np. bramek lotniczych), a w przyszłości także ruchu ciężarowego na lotnisku. Lotnisko ma też bardzo ograniczone możliwości obsługi lotów dalekobieżnych.
  • Połączenie Okęcie + Modlin nie do końca odpowiada potrzebom ruchu lotniczego Warszawy. Okęcie obsługuje ruch sieciowy, czarterowy i niskobudżetowy. Modlin obsługuje tylko niskobudżetową linię Ryanair.
  • Pomysł budowy nowego lotniska dla Warszawy, na który ruch zostałby przeniesiony z Okęcia, podnoszony jest co najmniej od lat 2000. Powstało wiele raportów wskazujących lokalizację, w której znajduje się CPK, jako tę najlepszą.
  • Nowe lotnisko ma być portem przesiadkowym, obsługującym loty dalekobieżne, których ruch mógłby od razu zostać przekierowany do samolotów latających z Warszawy do innych polskich miast.
  • Nowe lotnisko ma zagospodarować zaniedbane do tej pory cargo lotnicze. Na chwilę obecną Polska odpowiada za 1 procent lotniczego cargo w Europie.
  • CPK ma uwzględniać komponent militarny. Tak duży obiekt lotniczy jest idealnym obiektem ataków lotniczych, rakietowych i dronowych. Oprócz tego doktryna NATO zakłada przewagę powietrzną jako kluczowy komponent prowadzenia działań wojennych.

Projekt CPK jest nieodłącznie związany z budową Kolei Dużych Prędkości (KDP). W ramach komponentu kolejowego, ma powstać ok. 2 000 km tras kolejowych łączących największe polskie miasta, na których pociągi mają rozwijać prędkość 250 km/h, a w dalszej perspektywie – 350 km/h. Ponadto, komponent kolejowy ma uwzględniać intermodalność, tzn. pozwalać na dalszą komunikację do mniejszych ośrodków za pomocą kolei lokalnej, autobusów, samochodów, motocykli, rowerów oraz ruchu pieszego.

W Białej Księdze Rozwoju Kolei opublikowanej w tym roku CPK wskazuje na elementy kompleksowego planowania projektu, m.in. Pasażerski Model Transportowy czy Model Analizy Kosztów i Korzyści. Ponadto Biała Księga wskazuje na następujące, mniej oczywiste korzyści z tytułu podjęcia się tego projektu infrastrukturalnego:

  • Uwolnienie przepustowości na istniejących odcinkach kolejowych
  • Rozbudowa i przyspieszenie kolejowego cargo
  • Włączenie dotychczas wykluczonych średniej wielkości miast do systemu kolejowego, m.in. Jastrzębia-Zdroju i Łomży
  • Dołożenie cegiełki do realizacji celu unijnego – osiągnięcia zeroemisyjnej gospodarki do 2050 roku
  • Zwiększenie atrakcyjności kolei jako środka transportu w Polsce
  • Liberalizacja rynku przewozów kolejowych
  • Integracja połączeń kolejowych z sąsiednimi krajami.

Na pytanie o kontynuację bądź zarzucenie projektu nie można odpowiedzieć też bez zaznaczenia miejsca, w którym znajdujemy się obecnie. Na chwilę obecną obserwujemy stopniowe przejście od fazy pierwszej – fazy projektowania, wykupywania ziemi, uzyskiwania stosownych dokumentów, wybierania inwestorów prywatnych i wykonawców robót konstrukcyjnych – do fazy budowania lotniska. 23 października bieżącego roku rząd podjął oficjalną decyzję o przyjęciu drugiego etapu inwestycyjnego CPK, wyznaczonego na lata 2024-2030. W chwili obecnej trwają przetargi na budowę następujących elementów nowego lotniska: terminala, dworca oraz infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej.

Prace nad lotniskiem są na tyle daleko posunięte, że całkowite zarzucenie planów budowy nowego lotniska byłoby kosztowne. Jednocześnie, takie plany musiałyby zostać poparte kontrpropozycją rozwoju ruchu lotniczego dla Warszawy. Konkurencyjna wobec CPK propozycja nie mogłyby się opierać na dalszym funkcjonowaniu lotniska Chopina w perspektywie kolejnych 15-20 lat. Ruch lotniczy w Polsce ma duży potencjał wzrostowy, wynikający z doganiania trendów Europy Zachodniej, a bieżąca infrastruktura ma ograniczone możliwości zaadaptowania się do tej zmiany.

Być może czeka nas scenariusz podobny do budowy sieci dróg i autostrad? Ludzie tworzący kolejne rządy mają różne wizje na temat jej pożądanego kształtu, natomiast koncepcje są wdrażane w życie jako kontynuacja dzieła poprzednich rządów.

W drugiej części tekstu zapytamy ekspertów o sensowność i istotność projektu CPK, a także o szanse i zagrożenia.

CPK zyskało inwestora, który wyłoży 8 mld złotych na budowę lotniska pod Baranowem
  • Szymon Wieczorek
    Szymon Wieczorek

    Absolwent ekonomii w SGH oraz Universitat Autònoma de Barcelona. Jego zainteresowania zawodowe obejmują różne aspekty gospodarki, a jego szczególnie mocną stroną jest statystyka i ekonometria.

    View all posts

Tagi: BezpieczeństwoCentralny Port KomunikacyjnyEuropaGospodarkaLotnictwoPolska
Poprzedni artykuł

Nieporozumienie z Polską pomocą dla Finlandii. Helsinki nie prosiło o doradców?

Następny artykuł

Rosjanie używają ukraińskich sieci komórkowych do lokalizowania latających bomb

Następny artykuł
Rosyjska modyfikacja Shaheda-136

Rosjanie używają ukraińskich sieci komórkowych do lokalizowania latających bomb

Komentarzy 1

  1. Pingback: Projekt o dwóch twarzach - czyli jaki los czeka CPK? - Polon.pl

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

  • Protest rolników, 27 lutego 2024 roku, Warszawa, aut. Magdalena Melke

    Zielony Ład i Ukraina, czyli główne postulaty rolników

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Obrona Cywilna w PRL (Jak było?)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rosja intensyfikuje zakłócanie sygnału GPS nad Bałtykiem

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Polska pierwszy raz z dodatnim bilansem w handlu z Rosją

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Media: Niemieckie firmy odbudowują okupowany Mariupol

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności