Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Nowe statki szkoleniowe będą przystosowane do ekspedycji naukowych

Dwa statki szkoleniowe, które mają otrzymać Politechnika Morska w Szczecinie i Uniwersytet Morski w Gdyni, będą przystosowane do udziału w ekspedycjach naukowych, również na potrzeby badaczy spoza tych uczelni – przekazała rzeczniczka resortu infrastruktury Anna Szumańska.

  • Redakcja
    Redakcja
2025/10/17
w Gospodarka, News
Na zdjęciu Uniwersytet Morski w Gdyni, który razem z Politechniką Szczecińską ma otrzymać nowe statki badawcze. PAN również zabiega o uzyskanie środków, gdyż obecnie ma do dyspozycji czterdziestoletnią Oceanie. Fot.: Wikimedia CC

Na zdjęciu Uniwersytet Morski w Gdyni, który razem z Politechniką Szczecińską ma otrzymać nowe statki badawcze. PAN również zabiega o uzyskanie środków, gdyż obecnie ma do dyspozycji czterdziestoletnią Oceanie. Fot.: Wikimedia CC

Share on FacebookShare on Twitter

Na początku października rząd zdecydował o finansowaniu budowy dwóch nowych statków – żaglowca dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz jednostki szkolno-badawczej dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Uchwałę w tej sprawie przedłożył minister infrastruktury. W ramach programu wieloletniego „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025-2029” zostanie przeznaczony prawie miliarda złotych na projektowanie, budowę i wyposażenie tych statków. Krytycznie do tej decyzji odnieśli się przedstawiciele Polskiej Akademii Nauk, której środowisko od lat ubiega się o środki na nowy statek badawczy.

Rzeczniczka ministerstwa infrastruktury Anna Szumańska przypomniała, że Politechnika Morska w Szczecinie i Uniwersytet Morski w Gdyni są uczelniami morskimi nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, a ich finansowanie odbywa się z budżetu Ministerstwa Infrastruktury.

Dodała, że decyzja o budowie nowych statków to odpowiedź „na wielokrotnie zgłaszane przez te uczelnie potrzeby w zakresie dostępu do wyspecjalizowanych jednostek pływających”.

Jednocześnie rzeczniczka zapewniła, że statki mają być dostępne również dla naukowców spoza uczelni morskich.

– Nowe jednostki szkoleniowe będą przystosowane do udziału w ekspedycjach naukowych i programach badawczo-edukacyjnych. W szczególności statek szkolno-badawczy Politechniki Morskiej w Szczecinie zostanie wyposażony w zaplecze techniczno-socjalne do prowadzenia działalności badawczo-naukowej (w tym zaawansowane laboratoria i sprzęt). Zgodnie z założeniami programu wieloletniego, infrastruktura ta ma być również wykorzystywana przez badaczy spoza uczelni morskich, w tym przedstawicieli innych instytucji naukowych – podkreśliła.

Szumańska przekazała, że MI „wyraża gotowość do współpracy i udziału w procesie zmierzającym do pozyskania przez instytucje naukowe podlegające ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki (takie jak Polska Akademia Nauk, instytuty naukowe PAN czy instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz) wyspecjalizowanej jednostki badawczej, odpowiadającej ich potrzebom”.

PAN sceptyczny

Do decyzji z początku października krytycznie odniósł się wtedy m.in. dyrektor Instytutu Oceanologii PAN prof. Jan Marcin Węsławski. W przesłanym wówczas stanowisku podkreślił, że „konsorcjum instytutów PAN oraz PIG (Państwowy Instytut Geologiczny – przyp. red.) czeka od kilku lat na odkładaną wciąż decyzję o sfinansowaniu oceanicznego statku badawczego, konieczną dla utrzymania samodzielności polskich stacji polarnych i utrzymania dobrej widoczności Polski w międzynarodowych badaniach oceanicznych”, a zamiast tego rząd „funduje niespodziankę”.

Obecnie Instytut Oceanologii PAN ma bowiem do dyspozycji „Oceanię” – żaglowiec zbudowany w 1985 roku, który – choć ma wyjątkowe znaczenie dla polskich badań oceanograficznych i polarnych – to jest już wysłużony.

Dlatego też przed tygodniem prezes PAN prof. Marek Konarzewski oraz dyrektorzy czterech instytutów (Państwowego Instytutu Geologicznego, Instytutu Geofizyki PAN, Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN oraz Instytutu Oceanologii PAN) w swoich listach zwrócili się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z prośbą o decyzje ws. dalszego finansowania nowego statku badawczego. Szacowana przez środowisko kwota jego budowy to około 350 milionów złotych.

Nowe jednostki nie wystarczające

W ocenie prezesa PAN nowe statki szkoleniowe „nie zapewnią obsługi programów badań polarno-morskich”.

– Nie negując więc potrzeby rozbudowy morskiego potencjału szkoleniowego, dołączam się do listu dyrektorów instytutów wyrażających prośbę o podjęcie działań zapewnianiających sfinansowanie budowy nowego polskiego statku naukowo-badawczego – napisał w liście do premiera prof. Konarzewski.

Z kolei biuro prasowe Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przekazało, że w 2023 roku ówczesny Prezes Rady Ministrów wydał Ministrowi Finansów polecenie przekazania skarbowych papierów wartościowych na podwyższenie funduszu statutowego Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk o łącznej wartości 80 mln zł, na finansowanie zadania inwestycyjnego „Zaprojektowanie i budowa statku naukowo-badawczego” dla konsorcjum polskich instytucji naukowych (składającego się z: Instytutu Oceanologii PAN, Instytutu Geofizyki PAN, Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN, Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB oraz Politechniki Morskiej w Szczecinie).

– Formalne konsorcjum, o którym mowa powyżej, nie zostało jednak zawiązane, a Politechnika Morska w Szczecinie wystąpiła z uczestnictwa w przedsięwzięciu na początku 2025 roku, rozpoczynając samodzielne działania na rzecz pozyskania statku szkolnego – podano.

Ponadto, „80 mln zł przekazane w obligacjach zostało zdeponowane przez Instytut Oceanologii PAN na rachunku papierów wartościowych, do chwili obecnej środki nie podlegały zbyciu, a wykonane przez konsorcjantów prace w kierunku realizacji zadania polegały na uzgodnieniu zakresu potrzeb, charakterystyki nowej jednostki i wstępnych rozmowach z polskimi stoczniami dotyczącymi możliwości i kosztów wybudowania statku badawczego”.

Polon / PAP

  • Redakcja
    Redakcja

    View all posts

Tagi: Polska Akademia NaukŻegluga
Poprzedni artykuł

Sejm uchwalił podwyżkę stawki CIT dla banków

Najpopularniejsze

  • Mapa Rafinerii w Rosji fot. Expert.ru

    Rafinerie w Rosji – dlaczego są celem numer jeden? 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Sejm uchwalił podwyżkę stawki CIT dla banków

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Nowe statki szkoleniowe będą przystosowane do ekspedycji naukowych

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Gdzie staną polskie aerostaty? MON wskazuje lokalizacje. Ekspert: Decyzja na plus

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Polska pierwszy raz z dodatnim bilansem w handlu z Rosją

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Nowe statki szkoleniowe będą przystosowane do ekspedycji naukowych

17 października, 2025

Sejm uchwalił podwyżkę stawki CIT dla banków

17 października, 2025

Czy Indie i USA zbliżą się energetycznie?

16 października, 2025

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.