Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Orlen odpowiada na raport NIK: „My nie straciliśmy 5 ani 7 mld złotych. W naszej opinii zyskaliśmy 9 mld złotych i jesteśmy to w stanie udowodnić”

Orlen zorganizował konferencje w której Jan Szewczak, wiceprezes ORLEN ds. finansowych, odniósł się do zarzutów przedstawionych w raporcie NIK.

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski
2024/02/05
w News
Share on FacebookShare on Twitter

Orlen odpowiada NIK

NIK skontrolował bezpieczeństwo paliwowe w Polsce, w tym fuzję Orlen-Lotos

Orlen krytycznie odniósł się do raportu NIK, nazywając go nierzetelnym i nacechowanym politycznie, opierającym się na złej metodologii, szkodliwy dla rynku i spółki.

„Raport NIK w zakresie dot. połączenia Orlen i Grupy Lotos zawiera poważne błędy metodologiczne i posługuje się danymi nie mających odzwierciedlenia w rzeczywistości. Ustalenia te są bezwartościowe, z ustalona tezą polityczną, tezą w której aktywa Lotosu sprzedano za niższą cenę niż wartość rynkowa. – mówi Jan Szewczak.

„NIK posłużył się w wycenie wartości Rafinerii Gdańskiej iloczynem modelowej marży rafineryjnej razy moce przetwórcze razy 5. Ta formuła stanowi skrajne uproszczeniem gdyż opiera się na danych historycznych, nie uwzględnia kosztów, i ryzyk oraz starzenia się elementów wyposażenia rafinerii co znacznie obniża ich wartość. Dodatkowo te wyliczenia opierają się na przerobie ropy rosyjskiej – od 2022 roku żyjemy w innym środowisku bezpieczeństwa, stabilności dostaw. Zmieniła się również kwestia funkcjonowania branży rafineryjnej.”

„Nawet stosując tak drastyczne uproszczenie NIK nie uniknęła rażących błędów. Błędem jest traktowanie modelowej marży jako wyznacznika zyskowności rafinerii. Jeżeli takie założenia zostały przyjęte, świadczy to o całkowitym braku rozumienia specyfiki branży rafineryjnej, która opiera się na różnych ryzykach. Nawet na stronie Grupy Lotos, w której zawarta jest informacja o marży modelowej pojawia się, że jest to hipotetyczna wartość, której nie można utożsamiać z marżą rynkową. Ta realna marża uwzględnia koszty wynagrodzeń, innych surowców biorących udział w procesie rafinacji. Zgodnie z metodologią stosowaną przez Lotos przyjmowano, że 100 procent surowca wykorzystywanego w Gdańsku to ropa rosyjska, podczas gdy na początku 2022 roku ten poziom wyniósł 65 procent.” Dodaje Szewczak.

„Uważamy, że metodologia jest błędna. Posługując się modelową marżą rafineryjną NIK popełniła błąd, patrząc na dywersyfikacje ropy do rafinerii w Gdańsku. Historycznie ropa rosyjska była tańsza niż inne gatunki ropy. Niższy koszt, to niższa marża a więc, według wyliczeń NIK, wyższa wartość rafinerii. Mnożnik razy 5 wybrany przez NIK został zastosowany całkowicie arbitralnie i świadczy po raz kolejny o nieznajomość branży. Zazwyczaj mnożniki są znacznie niższe. W przypadku MOL mnożnik wynosił 3,1. Dla Lotosu wynosił wtedy 4. To mniej niż przyjęte przez NIK 5.” – mówi wiceprezes Orlen.

„Wyliczenia NIK dotyczące wartości sprzedanych aktywów nie pokrywają się z rzeczywistością, w zakresie w którym odnoszą się do kapitalizacji giełdowej. Średnia wycena Lotosu w okresie 5 miesięcy poprzedzających sprzedaż spółki w ramach realizacji zaleceń KE wynosiła 11 mld złotych. Tymczasem wartość samych aktywów przejętych przez Saudi Aramco czyli 30 procent, według NIK wyceniono na 9 mld złotych, czyli ponad 80 procent wartości całej spółki. To niemożliwe, zwłaszcza, że 70 procent wciąż pozostaje w rękach Orlenu.” – dodaje.

„Fałszywa jest teza, że w wyniku fuzji obniżono bezpieczeństwo paliwowe. NIK przeczy samej sobie, gdyż na początku w raporcie mówi, że pozytywnie ocenia proces dywersyfikacji dostaw paliw i ropy do Polski i zabezpieczenie dostaw surowca. To dzięki umów z Saudi Aramco zapewniamy 45 procent dostaw ropy, która jest parametrowo podobna do rosyjskiej. Nie musieliśmy zatrzymywać zakładów. „Gdyby nie doszło do fuzji, gdyby nie udało się wynegocjować dostaw 20 mln ton ropy naftowej, połowa Polaków musiałaby zostawić samochody w garażu a połowa biznesu w Polsce by upadła. Udało nam się przekonać Saudyjczyków do prowadzenia wspólnego biznesu. Oni lubią działać samemu. Uznali, że jesteśmy godnym i wiarygodnym partnerem. Mamy też wspólne pomysł na biznes, mamy współprace technologiczną, patentową.” – mówi przedstawiciel Orlenu.

– My nie straciliśmy 5 ani 7 mld złotych. W naszej opinii zyskaliśmy 9 mld złotych i jesteśmy to w stanie udowodnić. – dodał Szewczak.

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski

    Redaktor Naczelny POLON.PL. Wcześniej związany z BiznesAlert.pl oraz College of Europe w Natolinie. Zajmuje się tematyką bezpieczeństwa, energetyki i polityki wschodniej. Absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

    View all posts

Tagi: BezpieczeństwoEnergetykaGospodarkaOrlenPolska
Poprzedni artykuł

NIK skontrolował bezpieczeństwo paliwowe w Polsce, w tym fuzję Orlen-Lotos

Następny artykuł

„Załużny odpowiada za klęskę kontrofensywy Ukrainy”

Następny artykuł
Walerij Załużny fot. NATO IMS

"Załużny odpowiada za klęskę kontrofensywy Ukrainy"

Najpopularniejsze

  • Rosja intensyfikuje zakłócanie sygnału GPS nad Bałtykiem

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Czy Izrael stosuje adekwatne środki w wojnie z Hamasem? 22 tys. zabitych w Gazie

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Francuskie „Młoty” zaczęły spadać na Rosjan (WIDEO)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Korea Południowa ostrzega przed technologicznym zagrożeniem dla demokracji

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Atak na amerykańską bazę w Iraku z polskimi żołnierzami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności