Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Weekendowy paraliż PKP z rosyjskim hymnem w tle

W ciągu ostatniego weekendu doszło do miejscowego paraliżu polskiej kolei, wywołanego nieuprawnionym nadawaniem sygnału radio-stop. Utrudnienia w funkcjonowaniu PKP PLK rozpoczęły się w piątek wieczorem i trwały aż do niedzieli 27 sierpnia w województwie pomorskim, zachodniopomorskim oraz podlaskim. Puszczono również hymn Rosji i fragment przemówienia Putina. “Niezwłoczne działania podjęły odpowiednie służby. Nie ma zagrożenia dla pasażerów kolei” - informuje PKP PLK w oficjalnym komunikacie.

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke
2023/08/28
w News
Aut. Włodzimierz Włoch z PKP PLK

Aut. Włodzimierz Włoch z PKP PLK

Share on FacebookShare on Twitter

Paraliż PKP

Jak donosi PAP, w nocy z piątku na sobotę w województwie zachodniopomorskim doszło do nieuprawnionego nadawania sygnału radio-stop na linii 273 (odcinek Daleszewo-Szczecin Główny) oraz linii 352 (odcinek Choszczno-Szczecin Główny), co spowodowało automatyczne zatrzymanie składów, które odebrały nadawany sygnał. W wyniku tego ponad 20 pociągów było opóźnionych, a ruch towarowy został wstrzymany na blisko dwie godziny.

Kolejne podobne przypadki miały miejsce w sobotę oraz niedzielę. Według informacji podanych przez RMF FM, 26 sierpnia ok. godz. 19:40 maszynista pociągu towarowego na trasie Świdwin-Worowo i dyżurny ruchu na stacji kolejowej Runowo Pomorskie w województwie zachodniopomorskim odebrali sygnał radio-stop, jednak spowodowało to tylko chwilowe zakłócenie ruchu kolejowego. Podobny sygnał został użyty tego samego dnia w województwie pomorskim, gdzie zatrzymano trzy pasażerskie pociągi dalekobieżne.

Rano 27 sierpnia z tego samego powodu stanęły pociągi w pobliżu stacji Łapy, doszło do zatrzymania pięciu składów osobowych oraz jednego towarowego. Około południa natomiast wstrzymano ruch kolejowy na trasie Sokółka-Szepietowo, zatrzymano cztery składy pasażerskie i trzy towarowe. W obydwu przypadkach ruch wznowiono po kilkunastu minutach. 

“Nie ma zagrożenia dla pasażerów kolei”

Jak poinformowało w wydanym oświadczeniu PKP PLK: “Niezwłoczne działania podjęły odpowiednie służby. Nie ma zagrożenia dla pasażerów kolei. Efektem tego zdarzenia są wyłącznie utrudnienia w kursowaniu pociągów”.

Komunikat ❗️
W nocy z piątku na sobotę w województwie zachodniopomorskim odnotowano nieuprawnione nadawanie sygnału radio-stop. Niezwłocznie działania podjęły odpowiednie służby. Nie ma zagrożenia dla pasażerów kolei. Efektem zdarzenia są wyłącznie zmiany w kursowaniu pociągów? pic.twitter.com/tyrckvJS2n

— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) August 26, 2023

To nie był cyberatak

Wbrew doniesieniom niektórych mediów (również zagranicznych, takich jak BBC czy Reuters PKP PLK twierdzi, że nie był to cyberatak na polską kolej. Potwierdza to również dr Michał Piekarski, adiunkt Instytutu Studiów Międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim i pracownik Zakładu Studiów nad Bezpieczeństwem.

“Zdarzeń z weekendu nie można określić cyberatakiem, ponieważ system, który został użyty do tego ataku nie jest systemem komputerowym. Wykorzystuje on zwykłe, analogowe radio. Na kanale używanym do komunikacji na danym szlaku kolejowym może być wyemitowany sygnał alarmowy, którego odbiór przez radiostację na pokładzie lokomotywy powoduje rozpoczęcie nagłego hamowania” – komentuje Piekarski.

System radio-stop

O ile system radio-stop działa bez udziału komputerów, wydarzenia zdecydowanie były ingerencją w systemy bezpieczeństwa. “Tutaj najlepszym określeniem byłoby nieuatoryzowane użycie sygnału radiowego” – mówi Piekarski. 

Jak wyjaśnia PKP PLK: “Odebranie sygnału radio-stop skutkuje natychmiastowym zatrzymaniem wszystkich pociągów, których radiotelefony pracują na tej częstotliwości. Powoduje on automatyczne zatrzymanie składów w danym rejonie. System, który ma na celu zapewnienie podróżnym maksimum bezpieczeństwa zadziałał bezbłędnie”. 

“System używany przez PKP pochodzi z lat 80. i jest po prostu systemem przestarzałym, podobnie jak cały system radiołączności polskich kolei. Co gorsza, nie można go po prostu odłączyć, ponieważ tracimy wtedy ważny system bezpieczeństwa, który może zapobiec np. zderzeniu pociągów” – zaznacza ekspert. 

“W celu uniknięcia występowania podobnych sytuacji w przyszłości, należałoby wdrożyć na całej sieci kolejowej nowoczesne systemy łączności, czyli ETCS oraz ERTMS. ERTMS przypomina trochę sieć łączności komórkowej, zaadaptowanej do łączności kolejowej. Naturalnie, taki system również dałoby się zakłócić czy zaatakować infrastrukturę, jednak jest to trudniejsze do wykonania niż w przypadku obecnie funkcjonującego radio-stopu. Obecnie może tego dokona każda osoba znająca częstotliwość, sygnał oraz posiada tanią radiostację” – podkreśla Piekarski.

Hymn Rosji i przemówienie Putina

Według nieoficjalnych informacji podanych przez Gazetę Wyborczą, opierającej się na relacjach kolejarzy, osoba odpowiedzialna za używanie odpowiednich częstotliwości do wywołania sygnału radio-stop, w przerwie pomiędzy nimi puściła rosyjski hymn oraz fragment przemówienia prezydenta Rosji, Władimira Putina. 

Jak podaje na platformie X (dawniej Tweeter) Krzysztof Łukasza, podobne przypadki zostały zarejestrowane w Szczecinie, Gdyni, Kołobrzegu, Ostrowie, Pleszewie, Pile oraz Gnieźnie. 

Jak podkreśla PKP PLK, nie ma zagrożenia dla pasażerów kolei, a incydenty związane z sygnałem radio-stop spowodowały jedynie czasowe utrudnienia, które zostały szybko rozwiązane.

Zatrzymano dwóch mężczyzn

Jak poinformowało RMF FM, w związku z nadawaniem sygnałów radio-stop w Białymstoku zatrzymano dwóch mężczyzn. Potwierdził to w niedzielę rzecznik podlaskiej policji, Tomasz Krupa. Zatrzymani mają po 24 i 29 lat, podczas interwencji zabezpieczono sprzęt krótkofalarski, obecnie trwają czynności procesowe. Według RMF FM mężczyźni mieli w różnych odstępach czasu nadawać sygnał dźwiękowy, który uruchamiał w pociągach hamulec bezpieczeństwa. 29-letni mężczyzna ma być właścicielem mieszkania, w którym doszło do zatrzymania. W momencie interwencji 24-latek miał być pod wpływem alkoholu. 

Niemniej jednak zdaniem Piekarskiego nie można całkowicie wykluczyć możliwości istnienia zagranicznych wpływów. “Skala tych incydentów, ich występowanie na wielu szlakach kolejowych, emitowanie hymnu Rosji, oznacza, że ktoś bardzo chciał zwrócić na siebie uwagę. Osobiście nie sądzę, aby byli to „żartownisie”, tylko że są to intencjonalne działania, mające na celu zakłócenie funkcjonowania sieci kolejowej. Podejrzewam, że albo ktoś chciał upozorować działanie Rosjan, albo to było działanie Rosjan – bez podpisu” – komentuje ekspert.

“Gdyby ktoś, kilka razy pod rząd, zatrzymywał pociągi na jednej linii kolejowej, prawdopodobnie wszyscy uznaliby to za efekt działania nieodpowiedzialnego hobbysty radiofonii. Jednak kilkadziesiąt incydentów w różnych miastach oraz hymn zaczyna wyglądać podejrzliwie i kojarzy się z działaniem, aby wzbudzić obawy o poprawne funkcjonowanie kolei” – podkreśla Piekarski.

Jak poinformowało PKP PLK, o indycedntach zostały już poinformowane odpowiednie służby, m.in. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policja, Straż Ochrony Kolei oraz przewoźnicy: Polregio, PKP Cargo i PKP Intercity. Powołany został również specjalny zespół, składający się z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, na bieżąco monitorujący sytuację. 

W sobotę do zaszłych incydentów odniósł się zastępca ministra koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn. Jak informuje PAP przekazał on, że ABW podjęła czynności mające na celu wyjaśnienie sytuacji. 

Poprosiliśmy PKP PLK o komentarz, czekamy na odpowiedź. Artykuł będzie aktualizowany. 

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke

    Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunkach Zarządzanie (specjalność: Marketing) oraz Globalny biznes, finanse i zarządzanie (specjalność: Energia na rynku globalnym). Uczestniczka wymiany studenckiej Erasmus+ na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium. Project manager w International Public Affairs Academy. Kluczowe zainteresowania obejmują energetykę, stosunki międzynarodowe oraz komunikację.

    View all posts

Tagi: BezpieczeństwoKolejPolska
Poprzedni artykuł

Rosyjska baza lotnicza porażona dronami z papieru

Następny artykuł

Ryanair wzięty pod lupę za procedurę weryfikacji danych swoich pasażerów

Następny artykuł
Ryanair B737-800, aut. Ryanair

Ryanair wzięty pod lupę za procedurę weryfikacji danych swoich pasażerów

Najpopularniejsze

  • Rosja intensyfikuje zakłócanie sygnału GPS nad Bałtykiem

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Jak-52 nadal skutecznie zwalcza rosyjskie drony

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rosjanie kładą stare opony na bombowce aby chronić je przed dronami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rosyjska rafineria i baza paliwowa trafiona dronami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Doktryna gwarantowanego zniszczenia – czyli efekt dzieła Oppenheimera

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności