Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Benzyna E10 zamiast E5 – Czy Twoje auto ruszy?

Od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach pojawi się nowy format benzyny o liczbie oktanowej 95, E10, zawierający do 10 procent biokomponentów. Wprowadzona zmiana ma pomóc zmniejszyć emisyjność sektora transportowego, jednak jednocześnie pojawiają się obawy, czy nie wykluczy ona komunikacyjnie właścicieli starszych modeli aut.

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke
2023/12/27
w Energia i Klimat
Paliwo fot. Freepik

Paliwo fot. Freepik

Share on FacebookShare on Twitter

E10 na stacjach 

Od 1 stycznia 2024 roku ze stacji paliw zniknie benzyna E5, a zastąpi ją benzyna E10. Oznaczenie paliwa E10 oraz E5 – do tej pory mało popularne w świadomości polskiego konsumenta – oznacza maksymalną, procentową zawartość biokomponentów w benzynie. Odpowiednio jest to do 10 procent (E10) oraz do 5 procent (E5). Warto zwrócić uwagę, że oznaczenie mówi o zawartości maksymalnej, w związku z czym możliwe jest, że paliwo z oznaczeniem E10 będzie zawierać np. 7 procent biokomponentów.

Jak zwraca uwagę Auto Świat, nie należy bezpośrednio łączyć oznaczeń E10 oraz E5 z dotychczasowymi Pb98 i Pb95 (mówiących o liczbie oktanowej benzyny), ponieważ w teorii wszystkie kombinacje są możliwe. Tak więc, benzyna o wartości 98 oktanów może być zarówno paliwem E5, jak i paliwem E10. Niemniej jednak w praktyce, począwszy od stycznia 2024 roku benzyny wysokooktanowe najczęściej będą związane z kategorią E5. Oznacza to, że E5 jako benzyna np. 98 cały czas będzie dostępna w dystrybutorach a popyt na nią może ulec zwiększeniu.

Bardziej ekologiczne paliwo

Zdaniem dr inż. Andrzeja Sikory, prezesa Instytutu Studiów Energetycznych sp. z o.o. w Warszawie (ISE), wprowadzenie paliwa E10 jest głównie spowodowane ekologią oraz chęcią ograniczenia emisyjności. “Kiedy 15-20 lat temu UE zastanawiała się, jak ograniczyć wielkość emisji w transporcie, wydawało się, że tzw. zielone paliwa będą tymi, które pomogą nam ograniczyć emisje” – mówi nam ekspert.

Jednocześnie, biorąc pod uwagę cały proces wytwórczy, znaczące zmniejszenie śladu węglowego po wprowadzeniu E10 pozostaje niepewne. “Ślad węglowy stanowi kluczową frazę dla tego zagadnienia. Kiedy zaczęto go obliczać, okazało się, że nowe auto wyemituje więcej CO2 niż 20-letni diesel, ponieważ to, co zostało wyemitowane 20 lat temu, zdążyliśmy – nazwijmy to – zagospodarować. Jest to dość obrazoburcze stwierdzenie, jednak jeżeli przyjrzymy się globalnemu śladowi węglowemu, wprowadzenie paliwa E10 nie stanowi w tym kontekście ekologicznie wielkiej zmiany, ponieważ spalamy metanol do CO2” – zaznacza w rozmowie z POLON.pl dr Sikora.

Zdaniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska modyfikacja jest niezbędna do osiągnięcia przez Polskę tego, aby 14 procent paliw zużywanych w transporcie pochodziło z surowców odnawialnych. Niekiedy jako drugi powód podaje się zmniejszenie zależności od importu ropy, ze względu na większy udział biokomponentów, które można wyprodukować na miejscu, czyli w Polsce.

Źródło: www.e10info.eu

Warto zaznaczyć, że paliwo E10 jest stopniowo wprowadzane w całej Europie już od 2009 roku i możemy je spotkać już w 17 państwach członkowskich Unii Europejskiej: Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Irlandii, Szwecji, Luksemburgu, Holandii, Rumunii, na Węgrzech, Litwie, Łotwie i Słowacji.

Starsze samochody

Paliwo E5 nadal będzie dostępne w formie benzyny o liczbie oktanowej 98. Oznacza to, że koszt tankowania starego typu paliwa nieznacznie wzrośnie, ponieważ Pb98 jest umieszczana w klasie paliw premium.

W związku z tym pojawiają się głosy niepokoju, dotyczące nie tylko wzrostu cen paliwa, ale też jego kompatybilności ze starszymi modelami samochodów. Niemniej jednak, jak podkreśla Auto Świat, zdecydowana większość aut wyprodukowanych po 2010 roku spełnia odpowiednie standardy dla paliwa E10. Wyjątkiem mają być przede wszystkim niektóre starsze samochody z bezpośrednim wtryskiem paliwa, np. jednostki z grupy VW z oznaczeniem FSI, a także starsze jednostki napędowe Mitsubishi z oznaczeniem GDI.Ograniczenia, w przypadku silników FSI mogą pojawić się w pierwszych generacjach tych silników.

Zdaniem dr Sikory, nowe przepisy generalnie są tak ustanowione, aby znacząco nie zakłócać codziennego funkcjonowania konsumentów. “Zaznaczmy, że dla niektórych trzyletni samochód już jest pojazdem starym, a dla innych 25-letnie auto nadal jest dobre do użytku. Najważniejsza różnica polega na tym, że dodawany bioetanol jest silnie higroskopijny, a są takie silniki, które 20-25 lat temu nie były konstruowane pod tym kątem, co może również wiązać się z pojawianiem się rdzy a nawet niszczeniu elementów osprzętu silnika. Drugim zagrożeniem jest zmiana Air/Fuel Ratio, czyli stosunku powietrza do paliwa, czyli tutaj do zwiększenia temperatury gazów wylotowych, a co za tym idzie mamy stopniowe niszczenie osprzętu odpowiadającego za kontrolę emisji spalin i gorsze osiągi. W efekcie może dojść nawet do awarii katalizatora.” – mówi ekspert.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska udostępniło stronę, na której można sprawdzić, czy model samochodu który posiadamy będzie miał problemy z tankowaniem paliwa E10.

https://e10.klimat.gov.pl/

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke

    Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunkach Zarządzanie (specjalność: Marketing) oraz Globalny biznes, finanse i zarządzanie (specjalność: Energia na rynku globalnym). Uczestniczka wymiany studenckiej Erasmus+ na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium. Project manager w International Public Affairs Academy. Kluczowe zainteresowania obejmują energetykę, stosunki międzynarodowe oraz komunikację.

    View all posts

Tagi: benzynaE10EnergetykaEuropaOrlenPaliwaPolska
Poprzedni artykuł

Życzenia od POLON.pl z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku

Następny artykuł

Unia Europejska kończy z „kolonializmem odpadów”

Następny artykuł
Freepik

Unia Europejska kończy z "kolonializmem odpadów"

Najpopularniejsze

  • Rosja intensyfikuje zakłócanie sygnału GPS nad Bałtykiem

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Francuskie „Młoty” zaczęły spadać na Rosjan (WIDEO)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Ukraińcy znaleźli sposób na „Szhidy”. Spadają bez użycia rakiet. A co z Polską?

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Czy Izrael stosuje adekwatne środki w wojnie z Hamasem? 22 tys. zabitych w Gazie

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Atak na amerykańską bazę w Iraku z polskimi żołnierzami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności