Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Zmiany w przepisach. Big Tech musi podporządkować się UE

Od piątku 25 sierpnia 19 platform internetowych oraz wyszukiwarek jest zobowiązane do przestrzegania nowych przepisów UE dotyczących przestrzeni cyfrowej.

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke
2023/08/28
w News
Aut. freepik z Freepik

Aut. freepik z Freepik

Share on FacebookShare on Twitter

Big Tech vs UE

Akt prawny o usługach cyfrowych (ang. Digital Services Act, DSA)  jest przełomowym rozporządzeniem Unii Europejskiej, mającym na celu stworzenie przestrzeni cyfrowej, w której chronione są prawa użytkowników oraz zapewnienie konkurencyjności w działaniu przedsiębiorstw. Wyznacza on obowiązki dla wszystkich podmiotów funkcjonujących w tej branży. 

W kwietniu 2023 roku utworzono listę identyfikującą platformy oraz wyszukiwarki z ponad 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie w UE. Jak podaje Euractive, zakwalifikowano do nich 19 podmiotów, oznaczonych jako “bardzo duże platformy internetowe” (VLOP) bądź “bardzo duże wyszukiwarki internetowe” (VLOSE). Będą one zobowiązane do przestrzegania bardziej rygorystycznego systemu ochrony użytkowników przed szkodami internetowymi, do których zaliczono m.in. mowę nienawiści czy dezinformację.

Wyszczególnione platformy są własnością łącznie 13 firm, z czego przeważająca większość (10) posiada swoje siedziby w Stanach Zjednoczonych. Należą do nich: Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Meta (Facebook i Instagram), Google, Microsoft (LinkedIn i Bing), Pinterest, Snapchat, Wikipedia i X (dawniej Twitter). Pozostałe dwie wywodzą się z Chin (Alibaba oraz TikTok), a ostatnia należy do Niemiec (Zalando). 

Regulacje DSA

Jednym z kluczowych celów DSA jest zapobieganie upowszechnianiu na platformach nielegalnych treści, również takich, które zachęcałyby do kupna nielegalnych towarów bądź usług. DSA nie definiuje co prawda, co dokładnie stanowi owe treści, istnieją jednak definicje UE dotyczące materiałów terrorystycznych, przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci oraz mowy nienawiści. Państwa członkowskie Unii mogą autonomicznie uchwalać dodatkowe przepisy krajowe określające, co należy do grupy treści nielegalnych.

Akt prawny o usługach cyfrowych nakłada również nadzór na platformy poprzez oceny ryzyka i niezależne audyty algorytmów w celu zwalczania manipulacji wyborczych, cyberprzemocy wobec kobiet, dyskryminacji oraz krzywdy nieletnich. Jak zaznacza Euractiv, we wnioskach z dobrowolnych testów przeprowadzonych przez Meta i X, zleconych przez komisarza ds. rynku wewnętrznego, Thierry’ego Bretona, zwrócono szczególną uwagę na ryzyko dotyczące uczciwie przeprowadzonych wyborów.

DSA przewiduje również całkowity zakaz reklam targetowanych dla nieletnich, a Google, YouTube, Facebook, Instagram, TikTok i Snapchat poinformowały Euractiv, że już w tym momencie spełniają powyższe wymaganie. Ustawa stanowi również, że użytkownicy posiadają prawo do dezaktywacji reklam targetowanych oraz kwestionowania decyzji platform związanych z moderowaniem treści. DSA eliminuje także mechanizmy oparte na algorytmach wykorzystujących ludzkie uprzedzenia w celu zachęcania do kompulsywnych zakupów.

W przypadku reklam targetowanych, TikTok, Google, Meta i Snapchat zapowiedziały rozszerzenie swoich działań w zakresie przejrzystości, natomiast Google, Snapchat i Wikipedia zapowiedziały uruchomienie repozytoriów informacji, aby zapewnić wiadomości o tym, jak radzą sobie z procesami moderacji treści.

Jak informuje Euractiv, Google powiedział również, że zdecydował się opublikować wskaźniki, takie jak Violative View Rate, określające „jaki procent wyświetleń na YouTube pochodzi z treści, które naruszają” jego zasady. TikTok, Amazon i Google także oświadczyły, że ulepszyły lub stworzyły nowe funkcje zgłaszania nielegalnych treści. YouTube skonstruował również prawo dla swoich twórców do odwoływania się od decyzji o usunięciu materiału wideo.

DSA wymaga także od usługodawców zapewnienia jasnych regulaminów i przejrzystości algorytmów oraz lepszego dostępu do danych, które mogliby wykorzystywać badacze. Zarówno Amazon, jak i Facebook, Instagram oraz Wikipedia publicznie oświadczyły, że zmienią swoje regulaminy. Jak wyjaśnił Euractiv rzecznik firmy Meta, wszyscy użytkownicy w UE wkrótce zobaczą baner na Facebooku i Instagramie „u góry swojego kanału”, aby „przeczytać więcej o aktualizacjach regulaminu świadczenia usług”.

Według rzeczników firmy Google, wszystkie sześć platform i wyszukiwarka należące do amerykańskiego giganta mają rozszerzyć dostęp do danych dla naukowców i badaczy. 

Wyzwania i obawy

Jak podaje Euractiv, niektóre firmy zakwestionowały decyzję Komisji Europejskiej o oznaczeniu ich jako VLOP lub VLOSE. Zalando i Amazon złożyły skargi do Trybunały Sprawiedliwości UE w lipcu 2023 roku, niemniej jednak zadeklarowały przestrzeganie zasad DSA.

Z kolei Wikipedia krytykuje “uniwersalne podejście” UE i jest zaniepokojona regulacją platformy. Jak zaznacza w komentarzu dla Euractiv Phil Bradley-Schmieg, radca prawny w Fundacji Wikimedia, DSA jest “dostosowana do Big Tech i lekceważy przestrzenie zarządzane przez społeczność”, gdzie “”wolontariusze wspólnie decydują o treści i zasadach”.

Źródło: euractiv.com

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke

    Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunkach Zarządzanie (specjalność: Marketing) oraz Globalny biznes, finanse i zarządzanie (specjalność: Energia na rynku globalnym). Uczestniczka wymiany studenckiej Erasmus+ na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium. Project manager w International Public Affairs Academy. Kluczowe zainteresowania obejmują energetykę, stosunki międzynarodowe oraz komunikację.

    View all posts

Tagi: Media społecznościoweTechnolgiaUE
Poprzedni artykuł

Zebrano zboże z 90% areału, ale jakość ziarna jest niska

Następny artykuł

Kreml wymazuje Grupę Wagnera i przejmuje jej interesy w Afryce

Następny artykuł
Prigożyn i Jewrukowa podczas rozmowy w Rostowie 24 czerwca fot. Zrzut ekranu

Kreml wymazuje Grupę Wagnera i przejmuje jej interesy w Afryce

Najpopularniejsze

  • Rosja intensyfikuje zakłócanie sygnału GPS nad Bałtykiem

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Francuskie „Młoty” zaczęły spadać na Rosjan (WIDEO)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Atak na amerykańską bazę w Iraku z polskimi żołnierzami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Czy Izrael stosuje adekwatne środki w wojnie z Hamasem? 22 tys. zabitych w Gazie

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • „Rzeźnik z Teheranu” nie żyje, Iran utrzymuje stabilną sytuację polityczną 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności