Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Terminal LNG w Świnoujściu z rekordem w 2023 roku

W 2023 roku do Świnoujścia dotarły 62 dostawy skroplonego gazu ziemnego. To o 4 ładunki więcej niż w 2022 roku . Intensyfikacja importu surowca drogą morską pozwoliła na zwiększenie wolumenu dostaw w 2023 roku do ok. 4,66 mln ton LNG.

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski
2024/01/02
w News
Terminal LNG Świnoujście fot. Gaz-System

Terminal LNG Świnoujście fot. Gaz-System

Share on FacebookShare on Twitter

Kolejny rekord terminala LNG

Od początku istnienia Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu do gazoportu dotarło 268 ładunków skroplonego gazu ziemnego. Tylko w 2023 roku bilans ten wzrósł o kolejne 62 dostawy, których łączny wolumen wyniósł ok. 4,66 mln ton LNG. Ostatni ładunek dotarł do terminalu 29 grudnia na podstawie długoterminowej umowy z katarskim partnerem – QuatarEnergyLNG (dawniej Qatargas). Gazowiec „Al Sahla” dostarczył ok. 90 tys. ton gazu w postaci skroplonej.

W ostatnich latach liczba ładunków LNG, odbieranych przez Orlen, sukcesywnie wzrasta. W 2021 roku do terminala w Świnoujściu zawinęło 35 metanowców. W 2022 roku zrealizowano 58 dostaw o łącznym wolumenie 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego, co pozwoliło zaspokoić ok. 1/3 krajowego zapotrzebowania na surowiec.

W 2023 roku. głównym kierunkiem, z którego LNG było importowane do Polski były Stany Zjednoczone. Z amerykańskich portów do Świnoujścia wypłynęło 41 statków w ramach zakupów długoterminowych oraz spot. Na drugim miejscu znalazł się Katar z liczbą 19 dostaw. Po jednym transporcie trafiło do świnoujskiego gazoportu z Trynidadu i Tobago oraz Gwinei Równikowej.

W umacnianiu roli LNG w krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego istotne znaczenie ma rozwój własnej floty gazowców. W październiku 2023 roku, w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries odbyła się uroczystość nadania imienia dwóm kolejnym jednostkom Grupy ORLEN – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz”. Dołączają one tym samym do pływających już po międzynarodowych wodach statków „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”. Te ostatnie w 2023 roku dostarczyły do Polski 8 ładunków LNG o łącznym wolumenie ponad 0,5 mln ton. Dalszą intensyfikację krajowego importu LNG oraz rozwój działalności koncernu w tym segmencie umożliwi m.in. planowane na 2028 rok uruchomienie drugiego, polskiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. Grupa ORLEN zarezerwowała w nim pełne moce regazyfikacyjne, które wyniosą 6,1 mld m sześc. rocznie. Po oddaniu inwestycji do użytku oraz zakończeniu rozbudowy Terminala LNG im. Prezydenta Lech Kaczyńskiego w Świnoujściu łączna przepustowość obu instalacji wzrośnie do ok. 14 mld m sześc.

Źródło. Orlen

Gaz z rury czy ze statku? Europa postawiła na LNG 
  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski

    Redaktor Naczelny POLON.PL. Wcześniej związany z BiznesAlert.pl oraz College of Europe w Natolinie. Zajmuje się tematyką bezpieczeństwa, energetyki i polityki wschodniej. Absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

    View all posts

Tagi: BezpieczeństwoEnergetykaEuropaGospodarkaLNGPolskaUSA
Poprzedni artykuł

Kim jest Rosjanin zmobilizowany na wojnę?

Następny artykuł

USA: więcej marek pojazdów elektrycznych traci prawo do ulg podatkowych

Następny artykuł
Stacja ładująca EV fot. freepik

USA: więcej marek pojazdów elektrycznych traci prawo do ulg podatkowych

Najpopularniejsze

  • Mapa Rafinerii w Rosji fot. Expert.ru

    Rafinerie w Rosji – dlaczego są celem numer jeden? 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Obrona Cywilna w PRL (Jak było?)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Pojedynek powietrzny nad Odessą. Jak-52 vs rosyjski dron

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Jak-52 nadal skutecznie zwalcza rosyjskie drony

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Europa uzależniła się od bawełny strzelniczej z Chin

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Nowe statki szkoleniowe będą przystosowane do ekspedycji naukowych

17 października, 2025

Sejm uchwalił podwyżkę stawki CIT dla banków

17 października, 2025

Czy Indie i USA zbliżą się energetycznie?

16 października, 2025

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.