Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Uszczelnienie podatków w Polsce to fikcja?

„Polska musi stworzyć dobre warunki dla sektora prywatnego do działalności badawczo-rozwojowej. W tej aktywności są projekty o charakterze wielkokosztowym i bardzo długim w czasie realizacji, których firmy prywatne nie będą skore podejmować. Jednak są też drobniejsze projekty, dzięki którym można stosunkowo łatwo i szybko otrzymać niewielkie, ale szybko wdrażane innowacje. I dzisiaj na świecie takich innowacji można dostrzec relatywnie dużo.” – mówi w rozmowie z POLON.pl dr Stanisław Kluza z Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej.

  • Szymon Wieczorek
    Szymon Wieczorek
2024/04/19
w Finanse
freepik.com, użytkownik EyeEm

freepik.com, użytkownik EyeEm

Share on FacebookShare on Twitter

Szymon Wieczorek, POLON.pl: Jesteśmy dzisiaj znacznie bogatszym społeczeństwem niż choćby 10 lat temu. Ale ten rozwój powoduje też, że dylematy o charakterze fiskalnym będą pełniły znacznie większą rolę.

Stanisław Kluza: Według mnie dość istotną pułapką rozwojową dla Polski jest obserwowany w ostatnich 8 latach wzrost fiskalizmu i pewne ograniczanie swobód gospodarczych. Chcąc nadal nadganiać zaległości rozwojowe, Polska powinna być krajem atrakcyjnym do rozwijania w nim działalności gospodarczej, w tym innowacyjnej. Kto i jak sfinansuje działania rozwojowe i innowacyjne? Moim zdaniem Polska na dzisiejszym etapie rozwoju nie ma miejsca do podnoszenia podatków. Wręcz przeciwnie, jest wiele bardzo konkretnych podatków, których zniesienie lub ograniczenie mogłoby wręcz stanowić bodziec rozwojowy.

Pamiętajmy, że inwestorzy patrzą na koszty zarówno patrząc na już istniejącą siatkę podatkową, jak i na ryzyka mogące się zmaterializować. Ze względu na wojnę w Ukrainie Polska jest krajem przyfrontowym. A skoro mamy wyższą miarę ryzyka geopolitycznego, to inwestorzy muszą dostać w zamian ofertę dodatkowej przewagi albo atrakcyjności w innym aspekcie. Nie chcą swego kapitału nadmiernie zaryzykować i musimy to rozumieć.

Polska nie ma miejsca do gwałtownego i skokowego podnoszenia podatków.  Polska ma natomiast pewien potencjał do zwiększania przychodów podatkowych w inny sposób. Przede wszystkim uszczelniając system podatkowy. Odnosząc się do 8 minionych lat, wbrew zapewnieniom politycznym w Polsce nie doszło do istotnego uszczelnienia systemu podatkowego. O tym może świadczyć chociażby to, że w Polsce zamożniejsze podmioty potrafią relatywnie łatwiej omijać system podatkowy. Polska powinna lepiej rozpoznać tę kwestię. W tym konkretnym przypadku, może zainspirować się standardami wypracowywanymi w innych krajach, np. wprowadzając CIT minimalny. Tym bardziej, że omijanie CIT daje nieuczciwą przewagę konkurencyjną.

W mojej ocenie jest duża potrzeba wprowadzenia w Polsce CIT minimalnego, który mógłby wręcz pozwolić obniżyć ten podatek wszystkim firmom. Bez względu na to, czy firma przynosi zyski, jeżeli dokonuje nadmiernie dużo optymalizacji podatkowych unikając w ten sposób całości lub dużej części CITu, to i tak przy CIT minimalnym musiałaby go zapłacić w wysokości związanej ze skalą swojej działalności biznesowej. Taki CIT należy przypisać do takich pozycji w rachunku wyników, których nie da się ukryć albo zmniejszyć poprzez operacje księgowe.

Kolejna rzecz, żeby Polska była atrakcyjna dla młodych ludzi, powinniśmy lepiej rozwiązać politykę mieszkaniową. Ta kwestia generalnie w Europie nie jest dzisiaj dobrze rozwiązana. Ale Polska jest dobrym przykładem, jakich rozwiązań nie projektować. Przez ostatnie dziesiątki lat w Polsce powstało bardzo wiele programów mieszkaniowych, ale one tak naprawdę stymulowały bodziec popytowy. Po stronie potencjalnych nabywców była grupa ludzi, którym zwiększono możliwości zakupowe i najczęściej kończyło się to wzrostami cen. Nieprzemyślane programy mieszkaniowe zazwyczaj prowadziły do wzrostu popytu na mieszkania przy ich relatywnie stałej podaży.

Także system podatkowy skłania Polaków do inwestowania w mieszkania bardziej niż w instrumenty finansowe.

To prawda. Ale w rezultacie największymi beneficjentami tych polityk były banki i deweloperzy. Niestety, nie było w tym gronie ani państwa, ani podatników, ani tym bardziej tych, którzy tych mieszkań potrzebowali. Kluczem do rozwiązania problemów mieszkaniowych w Polsce jest stworzenie właściwej stymulacji podażowej. Istnieje całkiem duży bank ziemi w zasobach samorządowych, jak również w zasobach szeroko rozumianego mienia Skarbu Państwa. To na tych gruntach mogłyby powstawać nowe mieszkania.

Istnieje kilka dobrych publikacji dotyczących historii polityk mieszkaniowych w Polsce, z których można byłoby trochę skorzystać, w szczególności odnosząc się do omówienia okresu dwudziestolecia międzywojennego. Wtedy, pamiętajmy, powstało nieco pomysłów rozwiązywania problemów mieszkaniowych w Polsce.Nie zostały one w pełni zrealizowane z powodu wojny, ale były w całkiem zaawansowanym stadium. Przykładem jest tu choćby Warszawa, gdzie widać skalę poszerzania się miasta w dwudziestoleciu międzywojennym.

Wróćmy teraz do finansowania rozwoju technologicznego. Polska już na poziomie statystyk międzynarodowych wygląda bardzo kiepsko. U nas udział wydatków publicznych na naukę jest skrajnie niski. Dla działań o charakterze badawczo-rozwojowym sytuacja jest równie kiepska. Czyli de facto w Polsce w obszary badawczo-rozwojowe inwestuje się naprawdę mało.

Kto powinien inwestować w innowacje w Polsce?

Z reguły są dwie odpowiedzi na to pytanie – albo państwo, albo sektor prywatny. Jeżeli przyjmiemy, że państwo, to ma ono dwie ścieżki. Pierwsza – zwiększając podatki. Z kolei druga ścieżka wiedzie poprzez zadłużanie się. Z podnoszeniem podatków trzeba być bardzo ostrożnym, bo nie ma miejsca dla szybkiego i nieprzemyślanego zwiększania podatków dla samego wzrostu dochodów budżetowych. Takie podwyżki zniechęcałyby kapitał zagraniczny i polski do rozwoju. Z kolei zaciąganie długu może być prostsze. W Polsce miary długu publicznego nie są jeszcze tak duże, więc ten potencjał istnieje. Trzeba byłoby więc zadać inne pytanie.

Czy rentowność nakładów na działania badawczo-rozwojowe byłaby wyższa niż koszt obsługi tego długu? W mojej ocenie państwo polskie dzisiaj nie byłoby w stanie osiągnąć takiej rentowności. Mamy zbyt słabo rozwinięte kompetencje w finansowaniu i rozwijaniu projektów badawczych, rozwojowych i technologicznych. A więc Polska musi stworzyć dobre warunki dla sektora prywatnego do działalności badawczo-rozwojowej. Ale pamiętajmy, że w tej aktywności są projekty o charakterze wielkokosztowym i bardzo długim w czasie realizacji, których firmy prywatne nie będą skore podejmować. Jednak są też drobniejsze projekty, dzięki którym można stosunkowo łatwo i szybko otrzymać niewielkie, ale szybko wdrażane innowacje. I dzisiaj na świecie takich innowacji można dostrzec relatywnie dużo.

Jak regulacje państwa mogą wpływać na rozwój?

Kryzys lat 2008-2010 pokazał, że samoregulacja jest utopią. Państwo, które nie buduje reguł gry, nakłania różne sektory z sektorem finansowym na czele do mówienia, że mogą się regulować same dzięki swojej odpowiedzialności i doświadczeniu.

Jest to nieprawda. Eksperci często wskazywali na problematyczność takiego podejścia do sprawy, ale dopóki nie zostało to obnażone, to mit o samoregulacji sektorów funkcjonował. Konsekwencją samoregulacji jest prywatyzacja zysków, podczas gdy straty są przerzucane na wszystkich obywateli. Powinniśmy od takich scenariuszy odchodzić. Z drugiej strony, jeżeli się przereguluje dany obszar, stworzy zbyt ciasny gorset regulacyjny, to koszty działalności wybranych sektorów mogą być dla nich barierą rozwojową, a przy okazji są również przenoszone na klientów (czyli obywateli). Przy okazji przeregulowanie ogranicza swobodę konkurencji, jeżeli nadmiernie ingeruje w parametry produktów i usług. Jednocześnie przeregulowanie częściowo zdejmuje z podmiotów prywatnych poczucie odpowiedzialności za prowadzoną przez siebie działalność – jeżeli jest on formalnie zgodna z regulacjami.

W Polsce wszystkim potrzebny jest dobry bilans regulacji. Przeregulowanie hamuje rozwój, ale niedobór regulacji również to robi. Niedobór regulacji wystawia życie gospodarcze na zbyt częste lub zbyt głębokie zdarzenia o charakterze kryzysowym, a także wyższą premię za ryzyko niestabilności rynku. .

Jest jeszcze jedna ważna kwestia w obszarze polityk społecznych. Niestabilność społeczna, która może zaistnieć w przyszłości, może wynikać z poczucia niesprawiedliwego podziału korzyści z transformacji. Więc dzisiaj, projektując polityki regulacyjne, rządzący powinni kłaść większy nacisk na sprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego między różne grupy społeczne. Wrażliwość społeczna wkomponowana w sposób rządzenia państwem pozwala projektować lepsze, bardziej odporne rozwiązania w gospodarce, które bronią modelu standardów państwa demokratycznego w oczach obywateli.

  • Szymon Wieczorek
    Szymon Wieczorek

    Absolwent ekonomii w SGH oraz Universitat Autònoma de Barcelona. Jego zainteresowania zawodowe obejmują różne aspekty gospodarki, a jego szczególnie mocną stroną jest statystyka i ekonometria.

    View all posts

Tagi: BadaniaEuropaGospodarkapodatkiPolskaRozwójRynek mieszkaniowy
Poprzedni artykuł

Biden popiera ustawy Johnsona, a Johnson.. straszy wojną z Rosją

Następny artykuł

Rosjanom spadł bombowiec Tu-22M, który powracał z misji ataku Ukrainy (WIDEO)

Następny artykuł
Tu-22M fot. wikimedia

Rosjanom spadł bombowiec Tu-22M, który powracał z misji ataku Ukrainy (WIDEO)

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

  • Mariupol fot. Meduza

    Media: Niemieckie firmy odbudowują okupowany Mariupol

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rosja wymiera w ekspresowym tempie. Każdego roku po pół miliona

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Wojna dronów czyli Łancet versus FPV (WIDEO)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Kosztowna operacja Ukraińców na lewym brzegu Dniepru

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Podpisano umowę na projekt pierwszej polskiej elektrowni jądrowej

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności