Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Polskie morskie terminale naftowe i paliwowe zanotowały rekordowe przeładunki w 2023 roku

Terminal Naftowy w Gdańsku (Naftoport) obsłużył w 2023 roku przeładunek 37 mln ton ropy i paliw płynnych - poinformował PERN portal POLON.pl. To historyczny rekord przeładunku w gdańskim porcie. Równie rekordowy był to rok dla terminala paliwowego w Gdyni.

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski
2024/01/19
w Gospodarka
Naftoport Gdańsk fot. PERN

Naftoport Gdańsk fot. PERN

Share on FacebookShare on Twitter

Ropa i paliwa z Naftoportu

POLON.pl wysłał zapytanie do PERN odnośnie wykorzystania polskich morskich terminali naftowych i paliwowych. Naftoport w Gdańsku przeładował w 2023 roku 37 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych. Oznacza to wzrost o połowę (49 procent) w stosunku do 2022 roku. W 2022 roku Naftoport przeładował 24,5 mln ton, co również było rekordowym wynikiem.

Baza paliw PERN w Dębogórzu w analogicznym okresie przyjęła 3 mln ton oleju napędowego dostarczonego  tankowcami do  Portu Gdynia – także o połowę więcej niż w 2022 roku. To efekt reorientacji kierunków dostaw surowca i paliw do Polski wywołany toczącą się na Ukrainie wojną i odejściem od rosyjskich węglowodorów.

W ubiegłym roku w Naftoporcie przyjęto i obsłużono 471 statków, w porównaniu z 363 tankowcami rok wcześniej. Baza w Dębogórzu rozładowała z kolei 93 tankowce – o 26 więcej niż w 2022 roku. – poinformował PERN portal POLON.pl

Naftoport działa dziś na maksymalnych obrotach dlatego wymaga modernizacji i zwiększanie elastyczności przeładunków. Spółka jest w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej inwestycji. – informuje nas PERN.

W Dębogórzu w 2023 roku oddano do eksploatacji dwa zbiorniki na olej napędowy – po 32 tys. m sześc. każdy. Jednocześnie PERN planuje wybudować tu jeszcze trzy większe zbiorniki – bo o pojemności 50 tys. m sześc. każdy. Dodatkowo realizowana jest rozbudowa nalewni bramowej oraz bocznicy kolejowej co pozwoli znacząco zwiększyć możliwości dystrybucji paliw na transport kolejowy.

Naftoport w Gdańsku fot. PERN

Nadmorskie bazy surowcowe w centrum uwagi

Kluczowa infrastruktura PERN na pomorzu to także dwie bazy ropy i Ropociąg Pomorski. W Bazie Gdańsk i Bazie TNG przyjmowane są z poprzez Naftoport z tankowców różne gatunki ropy naftowej z całego świata. Surowiec następnie jest transportowany rurociągami zgodnie z zapotrzebowaniem klientów do polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz do rafinerii niemieckich w Schwedt i Leuna.

Rafineria w Gdańsku rocznie przerabia ponad 10 mln ton ropy, Rafineria w Płocku ponad 16 mln ton. Pozostały wolumen ropy obsługiwanej przez Naftoport trafia do niemieckich klientów.

Potencjał magazynowy PERN nad morzem to łącznie 31 zbiorników w Bazie Gdańsk i Bazie TNG o łącznej pojemności 1,86 mln m sześć, co stanowi blisko 50 procent całej pojemności magazynowej PERN na ropę naftową. W 2023 roku PERN we współpracy z klientami i firmą Flowchem zakupił i zastosował w rurociągu pomorskim w obiektach w Gdańsku, Pelplinie, Łasinie i Rypinie środek DRA (Drag Reduction Additive), który pozwolił znacząco zredukować opory tłoczenia ropy i zwiększyć wydajność rurociągu pomorskiego.

Inwestycje i remonty infrastruktury krytycznej

Morskie terminale i bazy ropy i paliw to jednak nie wszystkie inwestycje spółki odpowiedzialnej za przesył i magazynowanie ropy naftowej i paliw płynnych. W planach na rok 2024 PERN ma łącznie około  400 nowych zadań z Planu Inwestycyjnego oraz Planu Remontów, w tym kilka kluczowych inwestycji takich jak budowa nowych pojemności zbiornikowych w Bazie Paliw w Dębogórzu. Kluczową inwestycją realizowaną przez spółkę Naftoport będzie z kolei rozbudowa terminala przeładunkowego o głębokowodne stanowisko „W” do przeładunku ropy naftowej. Inwestycje rzeczowe PERN na 2024 rok wyniosą prawie 450 mln zł a remonty około 90 mln.

PERN będzie się koncentrował także budowie i modernizacji kolejowej infrastruktury załadunkowej w kluczowych obiektach m.in. w bazach paliw w Dębogórzu i Nowej Wsi Wielkiej. Rozwój infrastruktury kolejowej stanowi prawie 12 procent wszystkich wydatków inwestycyjnych przeznaczonych na przyszły rok. Największą pozycją są natomiast inwestycje związane z szerokorozumianym bezpieczeństwem infrastruktury – około 17 procent.

PERN jest kluczową spółką zarządzającą infrastrukturą krytyczną. Dysponuje w całej Polsce 19. bazami paliwowymi, których pojemność wynosi w sumie około 2,65 mln metrów sześc. i 4. bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m sześc.

Naftowe okno Polski na świat pracuje na 100 procent wydajności
  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski

    Redaktor Naczelny POLON.PL. Wcześniej związany z BiznesAlert.pl oraz College of Europe w Natolinie. Zajmuje się tematyką bezpieczeństwa, energetyki i polityki wschodniej. Absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

    View all posts

Tagi: BezpieczeństwoEnergetykaGdańskNaftoportPERNPolskaRopa
Poprzedni artykuł

Ukraińcy trafili w magazyn paliw w Rosji. Kolejny raz w ten sam (WIDEO)

Następny artykuł

USA: Rosja chce wpłynąć na wybory w Europie poprzez dezinformację

Następny artykuł
Aut. phonlamaistudio z Freepik

USA: Rosja chce wpłynąć na wybory w Europie poprzez dezinformację

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

  • Mariupol fot. Meduza

    Media: Niemieckie firmy odbudowują okupowany Mariupol

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rosja wymiera w ekspresowym tempie. Każdego roku po pół miliona

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Wojna dronów czyli Łancet versus FPV (WIDEO)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Podpisano umowę na projekt pierwszej polskiej elektrowni jądrowej

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • „Rzeźnik z Teheranu” nie żyje, Iran utrzymuje stabilną sytuację polityczną 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności