Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

„Mieszkanie na Start” – rozwiąże czy stworzy problemy na rynku mieszkaniowym?

Mimo dynamicznego wzrostu cen mieszkań i niezadowolenia społecznego, politycy dolewają oliwy do ognia. Zahamowanie rynku mieszkaniowego spowodowane w znacznym stopniu przez wzrost stóp procentowych NBP mogło być okazją do ustabilizowania ich cen. Do tego jednak nie doszło. Czy czeka nas taki sam problem mieszkaniowy jak przy "Bezpiecznym Kredycie"? Oba programy porównuje Szymon Wieczorek, redaktor POLON.pl.

  • Szymon Wieczorek
    Szymon Wieczorek
2024/04/30
w Finanse
freepik.com, użytkownik ripato

freepik.com, użytkownik ripato

Share on FacebookShare on Twitter

„Mieszkanie na start” jest potrzebne?

8 kwietnia rząd ogłosił projekt nowego programu mieszkaniowego – „Kredyt na start”. Projekt ten był jednym ze znaczących postulatów Koalicji Obywatelskiej w ostatnich wyborach parlamentarnych. Od samego początku ten projekt był prezentowany jako lepszy, ponieważ będzie oferował większą dopłatę do kredytów mieszkaniowych niż ogłoszony pod koniec drugiej kadencji rządów PiS – „Bezpieczny Kredyt 2 procent”. I pod tym względem faktycznie rząd wywiązuje się z danego zobowiązania. Ale czy taka forma wsparcia rzeczywiście generuje więcej korzyści niż problemów na rynku mieszkaniowym?

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) wskazuje na obserwowany od pandemii COVID-19 spadek siły nabywczej wynagrodzeń na rynku mieszkaniowym. O ile w 2019 roku przeciętne wynagrodzenia pozwalało na kupno 0,98 m2 mieszkania, o tyle w 2022 roku było to już tylko 0,88 m2. Także opinia publiczna coraz bardziej krytycznie odnosi się do dynamicznie rosnących cen. Tym bardziej, że już przy BK2% obserwowaliśmy dynamiczne wzrosty cen mieszkań. Skoro nowy program opiera się na tym samym mechanizmie, to dlaczego tym razem efekt miałby być inny?

A skoro jesteśmy przy porównywaniu obu programów, to spójrzmy na różnice między nimi:

ProgramMieszkanie na StartBezpieczny Kredyt 2%
Budżet30, 4 mld zł do 2032 roku – program 570 mln zł – gwarancje wkładu własnego16,1 mld zł do 2032 roku
Liczba planowanych adresatów programuLimit 15 tys. wniosków wsparcia na kwartał180 tys.
Zasady wsparcia – wnioskującyWnioskujący nie posiada prawa własności żadnego domu lub mieszkania Wnioskujący jest singlem do 35 r.ż. lub jest częścią dwuosobowego gosp. domowegoWnioskujący nie posiada prawa własności żadnego domu lub mieszkania Wnioskujący jest osobą do 45 r.ż.
Zasady wsparcia – kredytDopłata do 120 pierwszych rat kredytu hipotecznego Dopłata do 60 pierwszych rat kredytu konsumenckiego, zaciągniętego na wkład własnyDopłata do 120 pierwszych rat kredytu hipotecznego Gwarancja BGK wkładu własnego
Maksymalna wielkość wsparcia200 tys. – 600 tys.,
w zależności od liczby osób tworzących gospodarstwo domowe Dopłaty są podwyższane, jeżeli ceny za m2 istotnie przekraczają średnią krajową cenę
500 tys. dla jednej osoby 600 tys. dla małżonków albo osób wspólnie wychowujących dziecko
Kryterium powierzchnioweMaks. 50 m2 dla gospodarstwa jednoosobowego Dodatkowe 25 m2 za każdego dodatkowego członka gospodarstwa jednoosobowegoNie, ale sama wielkość wsparcia ogranicza
Uzależnienie dopłat od dochoduTakNie
Uzależnienie dopłat od liczby dzieciTak  Nie
Czy program adresuje inne bariery dla rynku mieszkaniowego?NIENIE
Czy program doprowadzi do istotnego wzrostu liczby mieszkań?NIENIE

Nowy program mieszkaniowy ma kilka istotnych obwarowań, których nie było w BK2%. Mają one na celu zapewnienie, że z programu najbardziej skorzystają osoby wielodzietne i mające relatywnie niższe dochody.

Spójrzmy na to, jak duża część odsetek będzie płacona przez uczestników programu w zależności od liczby dzieci:

  • 1,5% dla gospodarstw bezdzietnych,
  • 1% dla gospodarstw z jednym dzieckiem,
  • 0,5% dla gospodarstw z dwójką dzieci,
  • 0% dla gospodarstw z trójką i więcej dzieci.

Podobnie rzecz ma się z samą wartością dopłaty do zaciąganego kredytu hipotecznego:

  • 200 tys. zł dla gospodarstw jednoosobowych,
  • 400 tys. zł dla gospodarstw dwuosobowych,
  • 450 tys. zł dla gospodarstw trzyosobowych,
  • 500 tys. zł dla gospodarstw czteroosobowych,
  • 600 tys. zł dla gospodarstw pięcioosobowych i liczniejszych.

Powyższa wartość dotyczy zarówno małżeństw, jak i samotnych rodziców. Dopłata ta jest powiększana o 10%, jeżeli średnia cena za m2 przekracza średnią krajową cenę o ponad 25%, a o 20%, gdy cena przekracza średnią krajową o ponad 50%.

Do tego dochodzi kryterium dochodowe. Powyżej:

  • 7 000 zł dla gospodarstw jednoosobowych,
  • 13 000 zł dla gospodarstw dwuosobowych,
  • 16 000 zł dla gospodarstw trzyosobowych,
  • 19 500 zł dla gospodarstw czteroosobowych,
  • 23 000 zł dla gospodarstw pięcioosobowych i liczniejszych

Wielkość dopłaty do każdej raty jest pomniejszana o 25% przekroczenia.

Powyżej opisane warunki są najważniejszą różnicą względem BK2%. Czy sprawią one, że z programu rzeczywiście bardziej skorzystają rodziny z dziećmi oraz osoby z niższymi dochodami? Czas pokaże. Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazuje, że „Kredyt na start” będzie w znacznie mniejszym stopniu powodowało wzrosty cen mieszkań. O ile ograniczenie grup mogących korzystać z programu w istocie może osłabić tę tendencję, o tyle nie sprawi, że ceny mieszkań będą stać w miejscu.

Niepokojące jest jednak to, że politycy widzą tylko jedną stronę równania w rynku mieszkaniowym. Zdaniem rządzących to brak możliwości finansowych jest głównym problemem. Oczywiście, wysokie stopy procentowe utrudniają dostęp do kredytów hipotecznych. Ale okres dynamicznego rozwoju lat 2015 – 2019 nie wynikał tylko i wyłącznie z niskich stóp procentowych. W tamtym czasie zarówno samych mieszkań było relatywnie mało, a budowanie mieszkań z perspektywy inwestorów prywatnych było tanie. Było także dużo przestrzeni na budowę nowych mieszkań.

O ile nadal jest tak, że mamy relatywnie mało mieszkań w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, o tyle wraz z nowymi mieszkaniami skurczyła się przestrzeń do budowy mieszkań w dużych miastach. W sytuacji, w której ta kwestia pozostaje niezaadresowana, wsparcie kupujących przesuwa równowagę rynkową w kierunku wyższych cen. Tak więc program będzie z jednej strony zwiększał możliwości zakupowe pewnych grup ludzi kosztem innych osób. Poza tym, założenie że da się za pomocą jednego środka rozwiązywać problem przez cały czas jest po prostu błędne.

Po pierwsze, sytuacja się zmienia i nie funkcjonujemy w warunkach z drugiej połowy lat 10. Po drugie, interesariusze rynku mieszkaniowego narzekają dzisiaj nie tylko na drogi kredyt, ale także na drożyznę i nieadekwatną politykę publiczną. Po trzecie wreszcie, rynek mieszkaniowy jest skomplikowanym mechanizmem. A nie da się dobrze rozwiązać skomplikowanych problemów za pomocą jednego narzędzia, do tego relatywnie prostego. Niezależnie od tego, czy używasz go w sposób wyważony, czy próbujesz nim pomóc bardziej potrzebującym grupom ludzi.

  • Szymon Wieczorek
    Szymon Wieczorek

    Absolwent ekonomii w SGH oraz Universitat Autònoma de Barcelona. Jego zainteresowania zawodowe obejmują różne aspekty gospodarki, a jego szczególnie mocną stroną jest statystyka i ekonometria.

    View all posts

Tagi: BankiGospodarkakredytPolskaRynek mieszkaniowy
Poprzedni artykuł

Wojsko wybrało nazwę dla polskich F-35

Następny artykuł

Mołdawia odetnie związki energetyczne z Naddniestrzem?

Następny artykuł
Prezydentka Mołdawii Maia Sandu podczas EU Budget Conference, 29 kwietnia 2024 roku, aut. @sandumaiamd z platformy X.

Mołdawia odetnie związki energetyczne z Naddniestrzem?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

  • R-330 Żytiel - rosyjski system WRE do walki z dronami fot. wikimedia

    Wolski: Rosjanom udało się zneutralizować przewagę Ukraińców 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Skąd Polska weźmie paliwo do elektrowni jądrowych? 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Szkolne Mastery przejdą modernizację

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rosyjska dezinformacja: NATO jako „siła zła” 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Polska pierwszy raz z dodatnim bilansem w handlu z Rosją

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności