Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

PSPA: 20 tys. nowych aut elektrycznych w Polsce w 2023 roku to nadal zbyt mało

Zgodnie z raportem PSPA, w 2023 roku zarejestrowano w Polsce 20 tys. nowych aut elektrycznych oraz 1,5 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Jednocześnie organizacja wskazuje na utrudnienia legislacyjne oraz brak instrumentów wspierających transformację.

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke
2024/01/31
w News
Stacja ładująca EV fot. freepik

Stacja ładująca EV fot. freepik

Share on FacebookShare on Twitter

Wzrost o 70 proc. nadal poniżej unijnej średniej

Według danych raportu „Polish EV Outlook Index”, publikowanego przez PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO na koniec 2023 roku w Polsce było zarejestrowanych niemal 57 tys. osobowych i użytkowych aut elektrycznych, co stanowi wzrost o 70 procent w porównaniu rok do roku. Udział samochodów elektrycznych na polskim rynku wzrósł do 3,6 procent (w porównaniu do 2,7 procent w 2022 roku). 

Niemniej jednak, jak zaznacza cytowany Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), udział samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku wciąż jest ponad czterokrotnie niższy względem średniej unijnej. 

“Nie jesteśmy na ostatnim miejscu w Unii, ponieważ słabszy wynik odnotowano w 3 państwach członkowskich (w Chorwacji, Czechach i na Słowacji), ale od liderów regionu CEE dzieli nas bardzo duży dystans. Dość powiedzieć, że udział BEV w Rumuni wynosi niemal 11 procent, a na Słowenii prawie 9 procent. W obu tych państwach system wsparcia nabywców osobowych pojazdów elektrycznych jest skuteczniejszy niż w Polsce (w Rumunii maksymalna wysokość dotacji może wynieść nawet 50 tys. złotych), a przede wszystkim – został wprowadzony znacznie wcześniej” – mówi Wiśniewski.

Zdaniem PSPA, administracja publiczna nie wspierała w wystarczającym stopniu zeroemisyjnego transportu, choć poprzez zmiany prawne w 2023 roku sprzedaż aut elektrycznych nad Wisłą mogłaby przekroczyć 45 tys – zbliżony poziom sprzedaży do Austrii czy Portugalii. “Brakuje dopłat do używanych samochodów elektrycznych. Nie zostały też spełnione zapowiedzi dotyczące wdrożenia dofinansowania prywatnych stacji ładowania. Rozwój infrastruktury nieogólnodostępnej ogranicza też niedoskonałe prawo, które dodatkowo bardzo często jest błędnie interpretowane przez zarządców budynków wielorodzinnych” – wskazuje Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSPA.

Zgodnie z informacjami PSPA w 2023 roku zanotowano powiększenie polskiej infrastruktury ładowania o 37 procent w porównaniu rok do roku oraz o 106 procent w porównaniu do 2021 roku. Zainstalowano 1513 nowych punktów ładowania, co stanowi najwyższy wynik w historii. Jednocześnie stowarzyszenie zaznacza, że rozwój infrastruktury nie nadąża za rynkiem pojazdów, a realizacja inwestycji infrastrukturalnych branży e-mobility wciąż jest bardzo utrudniona przez przewlekłe procedury przyłączania stacji ładowania do sieci operatorów systemu dystrybucyjnego.

Podobni wygląda sytuacje w kwestii kształtowania się prawa dotyczącego rynku elektromobilności, które nie nadąża za unijnymi regulacjami. Zdaniem Alberta Kania, Senior New Mobility Managera w PSPA, za najważniejszą zmianę w krajowych regulacjach można uznać “umożliwienie gminom weryfikacji pojazdów wjeżdżających do stref czystego transportu za pomocą urządzeń automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, w szczególności kamer”. 

Jak podaje PSPA, sektor motoryzacyjny odpowiada za 8 procent polskiego PKB i kreuje niemal 400 tys. miejsc pracy, będąc jednym z filarów naszej gospodarki. Jednocześnie, stoi obecnie przed wieloma wyzwaniami związanymi z transformacją klimatyczną, wliczając w to zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych, który zacznie obowiązywać już za niecałe 14 lat. “W rezultacie wiele polskich przedsiębiorstw dostarczających podzespoły dla pojazdów z silniami benzynowi i Diesla będzie musiało zdywersyfikować swoją ofertę lub zniknie z rynku” – podaje PSPA. 

Źródło: pspa.com.pl

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke

    Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunkach Zarządzanie (specjalność: Marketing) oraz Globalny biznes, finanse i zarządzanie (specjalność: Energia na rynku globalnym). Uczestniczka wymiany studenckiej Erasmus+ na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium. Project manager w International Public Affairs Academy. Kluczowe zainteresowania obejmują energetykę, stosunki międzynarodowe oraz komunikację.

    View all posts

Tagi: ElektromobilnośćPolska
Poprzedni artykuł

Nieuniknione ESG – czy polscy przedsiębiorcy są na nie gotowi?

Następny artykuł

Ebury: szansa na umocnienie dolara, presja na złotego wzrośnie

Następny artykuł
Jerome Powell, obecny Przewodniczący Rady Gubernatorów Systemu Rezerwy Federalnej
, 30 listopada 2017 roku, aut. Roudin Group z Flickr

Ebury: szansa na umocnienie dolara, presja na złotego wzrośnie

Najpopularniejsze

  • Mariupol fot. Meduza

    Media: Niemieckie firmy odbudowują okupowany Mariupol

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Obrona Cywilna w PRL (Jak było?)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • „Rzeźnik z Teheranu” nie żyje, Iran utrzymuje stabilną sytuację polityczną 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Zamach w Dagestanie: efekt radykalnej islamizacji Kaukazu Północnego?

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Ile czołgów miała Rosja przed inwazją? „Znacznie mniej niż sama twierdziła”

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności