Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Spadki przewozu węgla powodują zmniejszenie przewozów towarów koleją

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego (UTK), spadek przewozów węgla o 23,9 procent, zaobserwowany w drugim kwartale 2023 roku, jest główną przyczyną zmniejszenia przewozów ładunków na kolei.

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke
2023/09/18
w News
Żarki-Letnisko, PKP Cargo ET41-017, aut. Maarten van der Velden z Flickr

Żarki-Letnisko, PKP Cargo ET41-017, aut. Maarten van der Velden z Flickr

Share on FacebookShare on Twitter

Mniej węgla, mniej towarów

Jak podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w drugim kwartale 2023 roku przewieziono 54,8 mln ton ładunków, co jest wynikiem o 5,8 mln ton mniejszym w porównaniu do pierwszego kwartału tego roku. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 roku przewozy węgla wynosiły 22,5 mln ton, aby w drugim kwartale spaść do poziomu 17,1 mln ton.

Jak komentuje cytowany w komunikacie prezes UTK, Ignacy Góra: “Zmniejszenie przewozów towarów takich jak węgiel czy kruszywa i jednoczesny brak możliwości zastępowania tych ładunków innymi, związanymi np. z produktami wysokoprzetworzonymi czy produktami spożywczymi, to sytuacja, która może wpływać na opłacalność przewozów”.

“Dlatego kolej, jako nieskoemisyjny środek transportu, powinna wykorzystać swoją szansę w obliczu aktualnych zmian na rynku, takich jak np. zawieszanie jednych i uruchamianie nowych kierunków przepływu towarów np. pomiędzy krajami bałtyckimi a Europą Zachodnią,  rozwijający się segment przewozów przesyłek kurierskich czy przewozy produktów rolnictwa” – zauważa Góra.

Zdaniem prezesa UTK największa przewaga kolei polega m.in. na możliwości jednorazowego transportu ładunków o masie 2–3 tys ton, co wymaga mniejszego zaangażowania osób i środków w porównaniu z transportem drogowym. Góra podkreśla również, że wspomniane atuty powinny zostać wsparte przez większą elastyczność sektora kolejowego i cyfryzację tej gałęzi transportu.

Jak poinformowało UTK, w drugim kwartale tego roku 65,1 procent masy towarów przewiezionych pozostało w komunikacji krajowej, a pozostałe 34,9 procent w komunikacji międzynarodowej (import 18,2 procent, eksport 13,4 procent, tranzyt 3,3 procent).

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke

    Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunkach Zarządzanie (specjalność: Marketing) oraz Globalny biznes, finanse i zarządzanie (specjalność: Energia na rynku globalnym). Uczestniczka wymiany studenckiej Erasmus+ na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium. Project manager w International Public Affairs Academy. Kluczowe zainteresowania obejmują energetykę, stosunki międzynarodowe oraz komunikację.

    View all posts

Tagi: KolejPolskaWęgiel
Poprzedni artykuł

Rosyjski okręt do kasacji. Pojawiły się zdjęcia efektu ataku na Sewastopol

Następny artykuł

Chiny: minister obrony oskarżony o korupcję

Następny artykuł
Chiński minister obrony narodowej generał Li Shangfu przemawia na temat "Nowych chińskich inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa" podczas IISS Shangri-La Dialogue 2023, 4 czerwca 2023 roku, aut. The International Institute for Strategic Studies z Flickr

Chiny: minister obrony oskarżony o korupcję

Najpopularniejsze

  • Mapa Rafinerii w Rosji fot. Expert.ru

    Rafinerie w Rosji – dlaczego są celem numer jeden? 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Kto ma najwięcej zielonej mocy w Polsce?

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Obrona Cywilna w PRL (Jak było?)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Ukraińskie porozumienia bezpieczeństwa – sygnał dla Moskwy i reszty świata

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Transformacja polskiej gospodarki bez rozproszonej energetyki się nie obejdzie 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Rubio: Rosyjskie żądania wobec Ukrainy są nie do przyjęcia

13 listopada, 2025

Australia odmówiła Rosji budowy ambasady

13 listopada, 2025

Polska potrzebuje długofalowej i apolitycznej strategii by obronić się przed powodzią

12 listopada, 2025

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.