Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

USA ogłasza cła na grafit z Chin

Waszyngton ogłosił cła w wysokości 25 procent na naturalne i syntetyczne anody grafitowe pochodzące z Chin. Pekin odpowiada za 97 procent globalnej produkcji anod grafitowych, które stanowią kluczowy materiał do produkcji akumulatorów EV - donosi Financial Times.

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke
2024/06/10
w News
Z Freepik

Z Freepik

Share on FacebookShare on Twitter

Bitwa o łańcuchy dostaw

Jak podaje brytyjski dziennik, Waszyngton chce wywrzeć presję na producentów pojazdów elektrycznych i baterii, aby zbudowali nowy łańcuch dostaw anod grafitowych, niezależny od chińskich wpływów. Anody grafitowe stanowią kluczowy składnik produkcji akumulatorów EV.

W maju Amerykanie ogłosili nałożenie od 2026 roku 25 procentowych ceł na naturalny grafit przetwarzany w Chinach. Najpierw jednak przyznali dwuletnie pozwolenie, dzięki któremu auta z akumulatorami zawierającymi chiński grafit będą mogły kwalifikować się do pokaźnych dotacji w ramach Inflation Reduction Act (IRA). 

Na początku stycznia bieżącego roku Departament Skarbu USA poinformował, że wiele pojazdów elektrycznych (EV) straciło prawo do ulg podatkowych, wynoszących 7,5 tys. dolarów. Jest to pokłosie niedostosowania do nowoobowiązujących kryteriów związanych z pozyskiwaniem akumulatorów, co miało oddzielić amerykański łańcuch dostaw od zagranicznego, np. chińskiego odpowiednika.

W 2022 roku w życie weszła ustawa Inflation Reduction Act (IRA), która rozszerzyła ulgi podatkowe na zakup nowych i używanych samochodów elektrycznych z 3,5 tys. do 7,5 tys. dolarów. Zmiana miała na celu pobudzenie popytu na EV na amerykańskim rynku na tyle, aby do 2030 roku połowa całości sprzedaży nowych pojazdów należała do pojazdów elektrycznych.

W grudniu 2023 roku Departament Stanu USA wydał wytyczne, dotyczące nowych wymogów w zakresie pozyskiwania akumulatorów. Ich celem jest odciągnięcie amerykańskiego łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych od „zagranicznych podmiotów budzących obawy” (ang. Foreign Entity of Concern, FEOC), wśród których znajdują się Rosja, Chiny, Iran oraz Korea Północna. 

Jak podaje Financial Times, niemal cała obróbka grafitu naturalnego i 98 procent produkcji grafitu syntetycznego do anod akumulatorowych odbywa się w Chinach. Anody stanowią niemal połowę objętości ogniwa akumulatora i są niezbędnym składnikiem baterii EV. 

Niestety, zdaniem wielu analityków dwa lata to zbyt mało czasu, aby zachodnie firmy mogły dorównać swoim chińskim odpowiednikom. Według Fastmarkets do 2030 roku tylko 40 procent amerykańskiego popytu na anody zostanie zaspokojone przez projekty zgodne z IRA. Producenci spoza Chin napotykają wysokie bariery wejścia na rynek, od finansowania, przez czas realizacji, aż po pozwolenia środowiskowe.

Zdaniem ekspertów cytowanych przez Financial Times, w międzyczasie Pekin może zdecydować się na ograniczenie eksportu grafitu do USA, albo zwiększyć podaż w celu obniżenia cen. Jednocześnie analitycy zaznaczają, że budowa niechińskiego łańcucha dostaw jest konieczna, choć jej wykonanie odbędzie się powoli i ogromnym kosztem.

Amerykanie chcą odzyskać kontrolę nad łańcuchem dostaw na potrzeby elektromobilności

Źródło: ft.com

  • Magdalena Melke
    Magdalena Melke

    Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunkach Zarządzanie (specjalność: Marketing) oraz Globalny biznes, finanse i zarządzanie (specjalność: Energia na rynku globalnym). Uczestniczka wymiany studenckiej Erasmus+ na Katolickim Uniwersytecie w Lowanium. Project manager w International Public Affairs Academy. Kluczowe zainteresowania obejmują energetykę, stosunki międzynarodowe oraz komunikację.

    View all posts

Tagi: ChinyElektromobilnośćUSA
Poprzedni artykuł

Giorgia Meloni hamuje rozwój energetyki słonecznej na polach uprawnych

Następny artykuł

Ukraińcy uderzyli ATACMSami w rosyjską obronę przeciwlotnicza na Krymie

Następny artykuł

Ukraińcy uderzyli ATACMSami w rosyjską obronę przeciwlotnicza na Krymie

Najpopularniejsze

  • Miłosz Motyka, minister energii. Fot.: Ministerstwo Energii

    Motyka: Liczę, że URE zatwierdzi taryfy poniżej 500 zł za MWh

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • GUS: W 2025 roku nad morzem było więcej turystów niż w 2024

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Wojsko dostanie prawie 300 wozów rozpoznania Bóbr

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Wycofanie się Rosji z ratyfikacji traktatu o zakazie prób jądrowych – symbol czy realne konsekwencje? 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rafinerie w Rosji – dlaczego są celem numer jeden? 

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

GUS: W 2025 roku nad morzem było więcej turystów niż w 2024

18 listopada, 2025

Motyka: Liczę, że URE zatwierdzi taryfy poniżej 500 zł za MWh

18 listopada, 2025

Rubio: Rosyjskie żądania wobec Ukrainy są nie do przyjęcia

13 listopada, 2025

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.