Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Wojsko dostanie prawie 300 wozów rozpoznania Bóbr

MON podpisał umowę ramową na dostawę w latach 2025-2035 286 Lekkich Opancerzonych Wozów Rozpoznawczych kr. Kleszcz Bóbr-3, których producentem jest spółka AMZ-Kutno.

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski
2024/02/28
w News
LOTR Bóbr fot. profil MON na X

LOTR Bóbr fot. profil MON na X

Share on FacebookShare on Twitter

Bobry trafią do wojska

Kleszcz jest rozwijany na podstawie umowy zawartej pomiędzy NCBR a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego weszły: AMZ-KUTNO S.A. (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii.

Kleszcz bazuje na podwoziu Bobra-3. Bóbr-3 to pojazd 4×4, opancerzony i uzbrojony w Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia. W przypadku Bobra ma to być moduł Protector norweskiego Kongsberga. Najważniejszym elementem wyposażenia pojazdu jest jednak zestaw czujników, radarów pola walki i innych sensorów, które pozwalają na wykonywanie misji rozpoznania.

Bóbr-3 podczas testów. Widziane sensory rozpoznawcze pojazdu na wysięgniku fot. AMZ Kutno

„Rozpoznanie jest dziś bardzo potrzebne, co udowadnia przykład wojny na Ukrainie. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły właśnie z Kutna, dając dodatkowo miejsca pracy. Chcemy, żeby Polska była bezpieczna, to nasz priorytet. – powiedział podczas uroczystości podpisania umowy wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.

LOTR KLESZCZ na platformie kołowej 4×4 wejdzie na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony załogi, z przeznaczeniem do dynamicznego i ciągłego pozyskiwania informacji o przeciwniku i środowisku pola walki oraz ich przetwarzania i przekazywania w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych, niezbędnych do przygotowania oraz prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych i każdej porze dnia oraz nocy do 5 dób działań.

Załogę pojazdu stanowi jedna drużyna rozpoznawcza składająca się z 5 żołnierzy. LOTR KLESZCZ umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym oraz rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej, zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, nisko lecących celów powietrznych oraz siły żywej nieprzyjaciela.

Zasadniczymi elementami wchodzącymi w skład Lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego są m.in. systemy: rozpoznania – wyposażony w taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną, łączności – zapewniający równoczesną łączność pomiędzy pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz przełożonymi do szczebla batalionu, uzbrojenia (zdalnie sterowany system uzbrojenia) – wyposażony w karabiny maszynowe WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm, filtrowentylacji, klimatyzacji oraz detekcji i ochrony przed bronią masowego rażenia, a także sprzężony z wyrzutnią granatów dymnych system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera.

Na poniższym nagraniu zaprezentowany jest pojazd produkcji AMZ Kutno Bóbr-3 podczas badań.

Źródło: MON/Agencja Uzbrojenia

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski

    Redaktor Naczelny POLON.PL. Wcześniej związany z BiznesAlert.pl oraz College of Europe w Natolinie. Zajmuje się tematyką bezpieczeństwa, energetyki i polityki wschodniej. Absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

    View all posts

Tagi: AMZ-KutnoBezpieczeństwoGospodarkaLOTRPolskaWojsko Polskie
Poprzedni artykuł

Naddniestrze prosi Rosję o “ochronę regionu”

Następny artykuł

Dlaczego Unia Europejska nie zlikwidowała barier w handlu?

Następny artykuł
freepik.com, użytkownik Wavebreaker Media

Dlaczego Unia Europejska nie zlikwidowała barier w handlu?

Komentarzy 1

  1. Aecjusz says:
    1 rok ago

    Brakuje jednego istotnego elementu tj. platformy z dronem rozpoznawczym

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

  • Inwestycje PSE w sieć do 2034 roku fot. PSE

    Ile będzie kosztować modernizacja sieci przesyłowej w Polsce?

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Czym będzie Tarcza Wschód? Wojsko przedstawia założenia

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Gdzie staną polskie aerostaty? MON wskazuje lokalizacje. Ekspert: Decyzja na plus

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Szybki rozwój LNG małej skali w Polsce

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Obrona Cywilna w PRL (Jak było?)

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności